Hulmursisolering og forskellige overvejelser

Kære alle,

Huset på de 177 kvm bestående af 1/2-del fra 1937 og den anden 1/2 fra 2014, skal have hulmursisoleret væggene i den gamle/oprindelige del. Ydervægge i oprindelig bygning er udført som 30 cm hulmur. Vægge består udvendigt og indvendigt af tegl med 75 mm hulrum. Hulrummet er ikke isoleret.

Jeg har indhentet tilbud fra flere isolatører og vil gerne vende flg. overvejelser med jer. Input modtages meget gerne tak:


  1. Nogle tilbudsgivere har været ude at måle op, mens andre har sidder hjemmefra og ud fra tegninger beregnet vægareal og giver fast pris på det udregne areal -> Usikkerhed for mig hvis arealet i virkeligheden er større
  2. Hvis en termografisk måling (udført af en proff) senere til oktober når vejrliget er til det, viser at der ikke er isoleret optimalt af isolatøren, går isolatøren ind i sagen. Dog skal her bemærkes at hvis isolatøren som udgangspunkt, mener at de har gjort hvad der er muligt. så eventuelle skjulte forhold som har gjort hulrummet ufremkommeligt, tages der ikke ansvar for. Tidsforbrug til sådanne undersøgelser vil blive opgjort i medgået tid. -> Usikkerhed for mig !!! Troede at gode isolatører også kan komme ind i ufremkommelige områder?
  3. TIlstandsrapporten angiver "inden arbejdets påbegyndelse skal godkendt isolatør vurdere om ydervægge er veleget til isolering. Altså for at undgå fugtproblemer og afskalning af facaden" -> Hvad gør jeg her?
  4. Nogle af dem tilbyder "et forsikringscertifikat og en isoleringsattest", men andre angiver noget i retning af "Vi udfærdiger gerne et stykke papir. Hvor vi skriver under på, hvad der er udført."
  5. Andet?


=> Altså en masse overvejelser som skal gøres. Hvad gør jeg?:-) 




kh. hilsen Mr. GDS 0
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

og en af de tilbudsgivende isolatører skriver flg. :-(


Selvfølgelig vil vi se på ydervæggen, og bemærke det, hvis vi mener at der problemer.

Men en mere tilbundsgående undersøgelse af selve hulrummet, bagvæg samt facadens fugtindhold og om den er diffusionsåben. Er der som udgangspunkt ikke regnet med.



kh. hilsen Mr. GDS 0

1. De skal opmåle arealet de skal isolere. Dvs facadmurene minus vinduer og døre. Hvis de kan det hjemmefra, så er det vel fint. Hvis det ikke er et fast tilbud uanset opmålingen, så er det for deres egen regning. Hvis det ikke er, kan du sende fotos af dine facader med mål, så de kan beregne arealet hjemmefra. Jeg ville ikke være nervøs for de store udsving.

2. Der er da helt sikkert grundige isolatører og dem som tænker det er godt nok. Det er vel forskellige hvilket arbejde man ville definere som hvad. En isolatør ved med god grund ikke hvad der er i hulmuren, med mindre de bore en masser huller og kigger ind, eller hvis du fortæller dem hvordan det ser ud. Hvis der er lavet nogle gode termografiske billeder, vil de måske være en hjælp til at lokalisere eventuelle temperatursvingninger. Men  Den usikkerhed må du tage med. Det er først efter arbejdet og når det bliver koldt, at der kan laves opfølgende termografering for at finde stederne med udsving. 

Det er jo sådan at hvis isolatøren kun kan blæse en lille mængde ind der hvor han almindeligvis burde kunne blæse mere ind, så kan han bore endnu et hul i nærheden for at se om der er bedre flow der.

3. Hvis begge mure består af mursten og der ikke er smurt noget på dem i form af maling eller diverse præparater, så er der ikke noget at være nervøs.Hvis dine facade ikke i forvejen har tegn på fugt, eller tegn på at være diffusionstæt, så vil isolatøren da sikkert erklære huset egnet til isolering.

4.Jeg tænker at gunder dertil er at intet certifikat kan garantere dækning af husforsikringen, hvor en beskrivelse af det udførte arbejde formentligt er lige så brugbart. Prøv at ring til din husforsikring og spørg hvad de har af erfaringer med sager om dette.

Jeg fortår dine bekymringer for mer-udgifter, men jeg ville ikke være så nervøs. Er der et område på en af murene som viser tegn på fugt, så udbedr skaden inden isolering. Er der ingen tegn, så bare klø på.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Takker Christian - Der er netop maling på jf. billedet. 

Udfordringen er at vi er i gang med at få renoveret indvendig og nye vinduer og døre (Store nye vinduepartier) lige nu og grundet de mange ændringer, skal der males udvendigt nu/til august. Termografisk måling er først muligt til oktober grundet temperaturen. Derfor vil jeg gerne have isoleret nu så de mange? huller kan spartles og males og kan derfor ikke vente til efter oktober. Efter oktober, bliver det også op ad bakke at få malet grundet regn osv.



kh. hilsen Mr. GDS 0
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også