60v DC Relæ til styring af 220v AC

Hjælp, jeg kan ikke finde ud af hvilket relæ jeg skal købe. Har brændt 2 af, ups.


Jeg har et DC signal på mellem 24V DC optil 60V DC (oftest er signalet 60V)

Når der er signal, så ønsker jeg at relæ'et slår til (220V AC)

Når der ikke er signal eller signal er under feks 12V, så skal relæ'et slå fra.

Hvad hedder sådan et relæ, eller endnu bedre måske en henvisning til relæ'et på en dansk webshop.


Ps. Nogen der ved hvad der er sket med gode gamle Brinck elektronik? Har de stadig butikker?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du stiller nogle svære krav. Indkoblingsspænding mellem 24 og 60 V og udkobling ved 12 V eller mindre. Du bliver nok nødt til at lægge dig fast på en indkoblingsspænding f.eks. 24 V. De 60 V kan du begrænse til 24 V eller lidt over med en modstand og en zenerdiode. Udkobling ved 12 V eller mindre giver næsten sig selv. Hvorfor er dine spændinger ikke bedre definerede?

prøv at se på 

https://elektronik-lavpris.dk/p1211...kontakter/



fase

Ahh en lille modstand, så kan jeg få de 60V ned til feks 24V ? Super må se og jeg kan regne de ud. 

Der er ca 7V DC 'svæve strøm' når der ikke er signal.

Grunden til de sjove værdier kommer af at jeg har skilt en Philips Hue LED pære og taget styringen.

Styringen har dæmper funktion derfor 24-60V, dog vil jeg ikke bruge dæmper delen. Har kun brug for at kunne tænde/slukke for 220V.

Hvorfor lige Philips Hue? Jeg kan nemt koble flere fjernbetjeninger på og så er fjernbetjeningen pæn. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Fabrin skriver ikke blot "lille modstand" men også Zenor diode. Og det er jo nærmest en spændings regulator man så skal lave. 

Mon ikke "svævespændingen" forsvinder når der kommer lidt forbrug i form af relæ spole. 

Men for at gennemgå det basale så skal din jævnspænding ind på spolen i relæet,  Og kontaktdelen skal så tænde for 230V. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Et SSD relæ kunne måske bruges?

De findes med 3-32VDC styrespænding, men måske også andre spændinger, har ikke undersøgt det.


Vi prøver igen, i morgen --

Spolemodstanden er 100 Ohm. Så strømmen ved 24 V er 24V/100Ohm = 0,24 A  .Er det for høj en strøm? Hvis du ikke bruger dæmperfunktionen, må du kunne få en fast spænding ud? Har du overvejet et elektronisk relæ?


fase
Annonce

Der findes også styrerelæer der er meget mindre (større spolemodstand) Jeg kender da et solid state relæ som kan klare  styrespænding på 24-50 volt dc. men den er godt nok 3 pol. ( og går så ikke til 60 volt. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg troede jeg gjorde det rigtige med et elektronisk relæ. Men dem jeg har kunne finde kan højst klare 32V DC til signal. Styringen kan findt levere under 32V, men jeg var ikke opmærksom på at når styringen blev helt slukket og tændt, så starter den på 59V som så brænder det elektroniske relæ af.

Derfor håbede jeg på, at nogle kunne pege mig i retning en bedre løsning eller et relæ der kan klare lidt mere.

I min optik, kunne dette måske være en god løsning: Modstand+zener+mit 24V DC Relæ.

Skal bare ha gennemskuet modstanden og zenere værdierne.  

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Der mangler oplysning om, hvad der skal styres, så relæet bliver et gæt. men måske kunne spørgeren bruge linket til videre søgning. Måske kunne et reed relæ bruges eller et relæ med en spolemodstand på 5000 Ohm. Forslag har nemt ved at blive gætterier uden oplysninger.   


fase
Vandkanten skrev den 12-07-2017 21:26:54

Jeg troede jeg gjorde det rigtige med et elektronisk relæ. Men dem jeg har kunne finde kan højst klare 32V DC til signal. Styringen kan findt levere under 32V, men jeg var ikke opmærksom på at når styringen blev helt slukket og tændt, så starter den på 59V som så brænder det elektroniske relæ af.

Derfor håbede jeg på, at nogle kunne pege mig i retning en bedre løsning eller et relæ der kan klare lidt mere.

I min optik, kunne dette måske være en god løsning: Modstand+zener+mit 24V DC Relæ.

Skal bare ha gennemskuet modstanden og zenere værdierne.  

 Hvor stor en strøm på 230 V siden, skal du forsyne. Det er nødvendigt at vide af hensyn til dimensionering af relæet?


fase

Det her kan håndtere en spolespænding fra 2-147 volt dc

Link

Datablad her

Link


Du kan jo evt bruge det som hjælperelæ, til hovedrelæet.


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis