to- eller trelags glas???

Vi er ved at bestille et hæveskydedørsparti på  BxH 2658x2113  fra Outrup, og tilbuddet er lavet med tolags glas med en E-ref værdi på -14,5 kWh/m2. Kan se at deres trelags har en - så vidt jeg kan vurdere - meget bedre værdi på +8,8 kWh/m2.

Kender ikke merprisen på trelags, men er -14,5 ikke i den meget lave ende? 

Vil trelags syne visuelt anderledes end de tolags glas vi har i alle andre af husets vinduer?

Er varme kanter standard i dag, eller er det noget man  skal sikre sig specielt bliver lavet?

P.f.h.t.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

personligt ville jeg til en hver tid vælge 3 lags da de bare isolere langt bedre, men hvis du ved at du ikke skal i huset mere end 5-8 år så gå efter 2 lags, 3 lags tjener sig selv hjem over tid.....

Energimæssigt er 3-lag klart at foretrække. Kig mere på U-værdi end på Eref (Der er alt for mange forudsætninger i beregningsmodellen for Eref).

Den lavere varmetab vil gøre at du har mindre kuldenedfald foran vinduet og du kan bruge mere af rummet til vinter. 

Varm kant er desværre stadig noget man skal bede om! Gør det på skrift. 

Alt andet lige har en 3-lags rude en lavere g-værdi - der kommer mindre lys igennem ruden. Det kan være en fordel, hvis stuen ellers er lyst nok og har overophedninger. Det trænede øje kan se forskel mellem ruder af samme type og fabrikat i samme rum på samme facade fra 2 årgange. Det utrænede øje bemærker ikke forskellen mellem 2 og 3 lags rude. 

MEEEN: Tænk på vægten af den gående vinduesdel. En 3 lags rude vejer 50% mere end en 2-lags - og det kan være tung sag for beslag og arme.



Sidst jeg skulle bestille vinduer, regnede jeg ud at tilbagebetalingstiden ville være +20 år på merprisen på 3-lags ruder. De penge er måske bedre brugt på andre energimæssige tiltag (det var de i hvert fald hos mig).

Tak for svarene allesammen! Vi endte med at bestille 3-lags, og merprisen var egentlig overraskende lille (kr. 1.600). Var også selv obs på det Mjølner skriver om at man får en mere behagelig rumvarme og reducerer kuldenedfald nær vinduet. 

Var dog ikke klar over at mervægten var så voldsom. Men god vedligehold og evt. periodiske udskiftninger af ruller formoder jeg kan gøre det funktionelt alligevel  

Annonce

Off topic. Mener at vindues-rammerne til 3-lags er betydelig bredder end rammerne til 2-lags, hvilket man bør have med i sin overvejelse når man kun udskifter en del af husets vinduer.  

Ps. Det folk spare på energi-renoveringer, bruger de som regel på alt mulig andet energi-frås, har jeg læst et eller andet sted.   

i ville foreslå 3 lag glas. Det vil spare energitabet

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis