Skifte gammel stikkontakt i karm - hul passer ikke

Jeg skal have udskiftet nogle meget gamle kontakter der sidder i forskellige dørkarme.

Problemet er at dørkarmens bredde kun passer til LK FUGA rammer på 5 cm, men højden på hullet i karmen efter de gamle kontakter er omkring 6 cm, +/-.

Nogle forslag til hvordan det løses uden at skifte karmen?


18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er godt nok en sjov sammensætning. Afbryderen er en NES og stikkontakten en LK. Du har to muligheder, nemlig at acceptere afstanden mellem afbryder og stikkontakt eller udskifte gerigtet (det er ikke karmen) og bore to nye huller til afbryder og stikkontakt. Vælger du at beholde gerigtet, skal du sætte et stykke træ bag det nuværende hul og midt i det borer du hullet til den ny afbryder det samme med stikkontakten. Du kan få de to ting til at komme nærmere på hinanden ved at bore hullerne så øverste og nederste hul nærmer sig hinanden.


fase

Ja det er lidt spøjst, det er nok lavet over nogle gange. Du har helt ret ,det er selvfølgelig gerigtet, men det vil jeg helst undgå at skulle skifte. 

Billedet viser det måske ikke helt så godt, men problemet er at selv NES afbryderens højde ligger på ca 5,5 cm og når bredden er max 5 cm, bliver det svært at finde en LK ramme der passer, uden at der vil være et lille gap foroven. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Nu kan jeg ikke huske, hvor stort hullet til afbryderen er, men mon ikke hullet er en 2 - 3 mm mindre end NES afbryderen, så LK afbryderen kan dække det. Prøv at tage afbryderen ud af rammen. Du får formentlig ikke de to kontakter til at sidde helt sammen uden at skifte gerigtet.


fase

Hul til Fuga afbryder skal være på 44 mm og afbryderen fylder naturligvis 50x 50 mm så det ser jo ud til at kunne gå an. Stikkontakt bores også med 44 mm øverst, og 44 mm nederst MEN centrum af nederste hul skal blot forskydes 22 mm Der bliver så et aflangt hul nederst på 66 mm 

Skal man bore ud til kombination skal centrum være afbr. -> stikk. 50 mm og igen fra øverst stikk til nederst 22 mm 

Stikk. dækker 75 mm og en kombiramme dækker 125 mm . 

Det skulle kunne lade sig gøre, men skal der bruges kombirammer må der spartles lidt nederst. 

Jeg ville lave en bore skabelon i et stykke krydsfiner. Det er den eneste måde at du kan styre cirkelsav på, når nu centrum boret ikke kan få noget at styre i. Når du borer første hul til stikk. skal du ikke save helt igennem før du er færdig med 2. hul. Så kan man styre cirkelsaven. Og køb nu er god en det betaler sig. 

Du skal naturligvis have de gamle afbrydere afmonteret, og der gøres ved at stikke en skruetrækker op nedefra og trykke en fjeder tilbage indtil den kan komme ud. Hele blikstativet skal pilles ud og ledninger stoppes godt væk.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 11-07-2017 21:54:56

Hul til Fuga afbryder skal være på 44 mm

 Og afbryderen 

 Jeg tror problemet her er, om afbryderen kan dække hullet lodret. Det store problem bliver at få boret hullet på 44 mm -0 +1 , så det kommer til at se ud, som det skal. Jeg kan ikke huske, hvor langt hullet til afbryderen er lodret. Men normalt kan en fuga dække det.


fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Problemet er netop hullet lodret - det er længere end selve fuga rammen er, så der bliver en lille del synligt

Jeg tror ikke hullet til afbryder er over 50 mm lodret. Fuga kan godt til lidt aflangt hul lodret, men naturligvis ikke over 50 mm Men med spartel og maling kan meget lade sig gøre.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg må lige måle efter igen - det kan være jeg tager fejl, men jeg er ret sikker på den var over. Den gamle afbryder går næsten helt til kant på selve hullet

Nu har vi under alle omstændigheder ridset mulighederne op med hensyn til gerikter. Enten bøvl + spartel og maling Eller nye gerikter. Men det var da også en mulighed at få det hele flytte ud i muren i nye dåser.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja tak for hjælpen - der er nok ikke så meget andet at gøre, men forhåbentlig har jeg målt forkert. Hvis jeg rykker det ud i muren har jeg stadig problemet med hullerne efter de gamle dåser, så der kommer jeg heller ikke udenom at skifte gerikterne.

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også