Murbindere i eksisteremde skalmur

Hej

Jeg er ved at renovere en væg og sætte gasbeton op som ny indermur. Ydermuren er mursten.

Den gamle mur var dobbeltmuret mursten uden murbindere jeg kan genbruge, så jeg skal have sat nye op.


Jeg er klar over den optimale løsning er at skrue nye bindere med gevind ind i murstenene, men nu er murbindere langt fra gratis og jeg har jeg en masse murbindere til porebeton/mursten fra et tidligere projekt. 


Kan jeg tillade mig at kradse et godt stykke fuge ud og montere murbinderen med ny mørtel, evt lidt stærkere blanding?

Eller skal jeg til pengepungen?


Hvad siger I?


--

Asbjørn Mejnertsen


Asbjørn
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan sagtens bruge din metode. Det skal ikke være særlig stærk blanding. Husk at murbindere skal have en lille hældning udad. Så kan evt. fugt på indersiden af ydermur ikke følge binderen ind og komme til at vskade indermur. Jeg har set små rust striber på tapet som stammer fra fugtige bindere.

Du kan nok bore lidt ind både lige og skrå i samme hul, så du derved får plads til binder i fugen. Måske har du andre metoder, men jeg har engang haft behov for at fylde en del huller. Der tømte jeg en patron malerfinish eller noget andet billigt. Så proppede jeg et stykke rundjern op i tuden så stempel kom bagud. Nu kunne der fyldes mørtel i patron og det var let at fylde huller. Den med rundjern kan så gentages når det er tømt. Det skal tømmes og rengøres til aften, eller smides væk. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tusinde tak for svaret!

Det er altid rart at få det svar man ønsker at høre   

Og super ide med en mørtel patron. Den vil jeg klart benytte mig af!

--

Asbjørn


Asbjørn
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også