Mit hus stinker af kloak lugt

Ja som overskiften siger lugter stinker mit hus af kloak lugt.


Overtaget mit hus i maj 2017, og tænker ikke den gamle ejer ikke var i tvivl over det lugter i huset.

Jeg har lige fået lavet helt nyt bad og toilet, alle rør installation er sprit nye .

Der er monteret nye afløb med vandlås i gulv og vaske. "De er ikke tørre"

Der er også monteret nye tolietter, mes nye kraver så det er lugt tæt,  det lugter ikke bag toiletterne har været nede og sniffe.


Jeg har tilset min skelbrønd som ligner en indtørret rosin, der kommer et med lille flow af vand i et stille tempo når man trækker i begge toiletter...


Hvad kan man gøre for at afhjælpe lugten


6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal sikre dig alle afløb i huset er fyldte i vandlåsen. Under toilet møbel ? i bruseniche begge steder ? i baggang under bord ? eller midt i gulvet ? 

Men mere sandsynligt er udluftning fra kloak ført helt op under kip eller helt ud i det fri.?? Hos min søn var den kun ført op i skunk på 1. sal. Det lugtede ofte forfærdeligt. Efter vi har flyttet den helt i udluftning fra tagrum er det væk. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det kunne tænkes der er rørbrud under huset. Prøv at lade alt fra badeværelset løbe og kig i gennemløbsbrønden. Der skulle gerne være en kraftig afvikling.

Eller også kan der være tilbageløb - altså udløb har ikke fald


 

Enig med Uldal, rørbrud eller gl. rør der er "plomberet" blændet af i den forkerte ende (under huset) kan give kloaklugt i huset. 

Kraftige regnskyld kan suge vandlåse tør for vand, men det er nok ikke tilfældet her. Urenheder i vandlåsen kan også give kloaklugt.

Kloakdampe indeholder Hydrogensulfid (Svovlbrinter) der bestemt ikke er godt for ens helse og så er de brandfarlig.   

Prøv at gå ind på din kommunes hjemmeside under byggesagsarkiv. Hvis dit hus ikke er alt for gammelt, så kan du sikkert også finde kloaktegninger. Her må du kunne se om der evt. er et ubenyttet rør. 

Du kan jo også som Erik skriver undersøge om der er ført udluftning fra kloak op på loftet - eller helt op i tagudluftning. Nogle steder er benyttet en vacumventil, som kun kan lukke luft ind, og således ikke burde kunne lugte.

Hvis du stadig ikke har fundet årsagen til dit problem, vil jeg anbefale at du tager kontakt til din kloakmester. Han vil med kloakTV kunne efterse din kloak indvendig. Udgiften til denne inspektion er relativt lille - han når meget på en time.


Søren O

En kloakudluftning er et tyndere rør der nogen gange går på kloak før alle vandlåse. Det er for at modvirke at en klump papir + vand m.m. fra toilet giver vacum i røret. Hvis det opstår kan der komme klukkelyde fra gulvafløb m.m. Det betyder at der suges luft ind der, og medfører ofte at disse suges lidt tomme. Udluftning skal bruges når afløb har en vis længde. Den kan være et 30-40 mm rør der ofte går op på loftet. 

Men hvis du foretager et udskyl i toilet evt. sammen med papir, så skal du kunne se at det kommer sejlende ude i din skelbrønd. Du skal have tålmodighed, da det tager overraskende lang tid hvis der er et stykke vej. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis