Motor/gear problemer på havetraktor

Jeg har fået mig en Jonsered fr13 plænetraktor, for at hente den.

Fik at vide at den ikke ville køre, fordi drivremmen var færdig. Den fejler nu intet.

Når jeg sætter den i gear og slipper koblingen, så kører remhjulet som driver transmissionen og gearkasse fint, men der er ingen fremdrift. 

Nogen der har en ide om hvad det kan være. Skal jeg godt nok have skilt hele gearkassen ad, for at se om der er noget i stykker her?


 Smeden

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Prøv at kik om akslen der går ned i gearkassen også køre rundt, eller om den står stille.


Vi prøver igen, i morgen --
j håndstad skrev den 08-07-2017 21:15:00

Det er vel ikke dimsen man aktiverer når man skal køre/skubbe uden motoren er startet der er blevet aktiveret.

 Den har jeg aldrig hørt om


 Smeden

j håndstad skrev den 08-07-2017 21:15:00

Det er vel ikke dimsen man aktiverer når man skal køre/skubbe uden motoren er startet der er blevet aktiveret

 Et rigtig god bud..

Kender ikke lige den model du har, men ofte er det et håndtag af ca 3-4 mm rundjern, der trækkes ud og køres " i hak" så er den i frigear og man kan skubbe den rundt.


Vi prøver igen, i morgen --

Din plænetraktor har en mekanisk gearkasse med 5 eller 6 fremadgående gear og 1 bak. Dermed er der ingen lille stang og hive i/trykke på. Du skal ned på gearkassen/bagtøjet og kontrollere om gearstangen er forbundet til gearkassen, eventuelt sæt den i gear med stangen på gearkassen uden startet motor. Lykkes det ikke skal bagtøjet/gearkassen desværre nok af og adskilles for nærmere inspektion.

Her er der et link til brugsforvirrengen til maskinen: http://www.jonsered.com/ddoc/JONO/J...876406.pdf


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Er det måske en manglende not imellem aksel og baghjulet. 

Nu prøvede jeg lige at pille remhjulet af bagtøjet, og bare dreje akslen med fingrene. Der er lidt modstand, men ikke meget. Som om at der er noget der glider.

Jeg bør vel ikke kunne dreje akslen rundt, når den er i gear?


 Smeden

Det kan godt være der skal drejes nogle o/m før den møder modstand.

Som nævnt længere oppe, tjek om hjulene sidder fast på akslerne.

Ellers er det jo nok inde i gearkassen, hvis den da er i gear.


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis