Blænd hul ved siden af vindue

Jeg skal have monteret nye vinduer i mit hus (lette ydervægge med træskelet og skalmur). Vinduerne vi vil have installeret er dog ca. 30 cm kortere i bredden end de nuværende, så skal have fundet en løsning på at blænde hullet til. Hvilken fremgangsmåde vil i anbefale og hvilke materialer?

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

det kaldes lysninger

bliver vinduet sat ud til ydermur, så hullet er indvendigt, eller omvendt?


Du bliver nødt til at lave det som du beskriver. Udvendig kunne du bruge f.eks. Hardi plank så har du en holdbar løsning. Husk at tætne godt i kanter så du ikke får slagregn ind i konstruktionen.

Det vil sige udefra:

Hardi plank - afstandslister - vindtæt pap - konstruktion med isolering - Dampspærre - indvendig beklædning. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for svar Erik. Alternativt kunne et mindre fastkarmsvindue i passende mål måske også være en løsning. Ville så blive vinduer i lidt forskellige størrelser ved siden af hinanden, men til gengæld kunne jeg så slippe for den anden lidt mere komplicerede konstruktion/løsning.

Du skal også tænke på  udseende. Det kan jeg naturligvis på ingen måde tage stilling til ud fra din forklaring. Jeg kunne dog godt forestille mig at et 30 cm vindue ved siden af et større kunne komme til at se lidt spøjs ud.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis