Hjælp til horn der ikke virker

Hej alle 

Jeg skal ha sat et horn på en havetraktor :) men kan simpelhen ikke få det til at virke .. jeg har byttet lidt om på ledninger for at prøve, men selvfølgelig blå med blå, og brun med brun, men når jeg sætte ledning til batteriet dytter den hele tiden, men den skal jo kun dytte når jeg trykker på knap ?? 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vedhæftede filer:
Vedhæftede filer:

Du skal have en sluttekontakt i f.eks. plusledningen. En sluttekontakt er en kontakt, der virker ligesom et ringetryk.


fase

Er der hornkontakt på din havetraktor? Hvis den er der, skal du have fundet en "uvirksom forbindelse". Det kan let være en defekt sikring eller en defekt hornkontakt. Prøv at holde en stump ledning over f.eks. hornkontakten og se om fejlen er fundet.

Hvis du skal "nymontere" dit horn, så start med en sikring til hornet tæt på dit batteri på "plus-siden". Fra sikringen trækken en (blød) ledning til en hornkontakt. Herfra videre til den ene pol på dit horn. Den anden pol på dit horn forbindes til stel på din havetraktor, eller til minuspolen på batteriet.


Søren O
Annonce

Jeg har lige kikket på din tegning over tilslutninger til hornet. Den et helt gal af to grunde: Du har placeret kontakten, så den er forbundet til plus og minus før sikringen. Hvis du trykker på den, kortslutter du batteriet. Det er helt galt.  Det andet er, at du skal tilslutte trykket efter sikringen, som du placerer tæt på batteriet, så ledningen fra sikringen går ind på den ene pol på hornet. Fra den anden pol på trykket fortsætter du til hornet. Den anden pol på hornet sætter du en ledning til stel, som det også er beskrevet i det det forrige indlæg.


fase

Jeg prøvet bare at bytte om, derfor blå sammen med brun, men jeg har sat fra horn til kontakt og derimellem en sikring også - og + til batteriet,

Der er 2 ben på den kontakt jeg har sat på

Dvs blå på ene ben på horn og brun på den anden, derfra videre til trykknap blå på ene ben og brun på den anden, derfra brun til sikring og fra sikring til + på batteri, brun fra trykknap videre til - på batteri, har jeg lavet det helt forkert stadig, nogen jeg kan ringe til 😊

Jeg skal prøve at uddybe det lidt. Start ved batteriets + pol. Her fastgør du en "blød" ledning. Nu skal du have placeret en sikring. Ret tæt på batteriet f.eks. 10 cm fra batteriet klipper du ledningen over. Disse 2 ledningsender forbindes til hver sin ende af sikringen, således at der hvor ledningen "er klippet over", der kan strømmen blot løbe videre gennem sikringen. 

Så fører du ledningen hen til din hornkontakt (som også har to poler). Igen klipper du ledningen over, og forbinder ledningsenderne med hver sin pol på hornkontakten. Nu kan strømmen først løbe videre når hornkontakten aktiveres.

Så fører du ledningen helt hen til den ene pol på dit horn. Den anden pol på hornet forbindes til stel eller minus- batteripolen som beskrevet i indlæggene ovenfor. 

Hvis så ellers at du har afisoleret ordentligt, og skruet det hele rigtigt sammen, burde dit horn nu virke.


Søren O
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis