Gamle afbrydere og stikkontakter

Er det tilladt selv at udskifte nye afbrydere med gamle  bakelit afbrydere. Jeg tænker på, om udskiftningen af de gamle til nye er blevet registreret et sted af den elektriker der skiftede dem.

Man har vel fået dem skiftet fordi man mente at de nye er mere sikre end de gamle.


 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg mener ikke der er "registreret" nogle steder om det er det ene eller andet materiel der er blevet brugt...
Men det bliver jo nok svært at påstå at en installatør har brugt gamle bakelit afbrydere fra før ruder konge var knægt, feks for 5 år siden   
Det næste er sikkerheden, da de gamle stikkontakter ikke er godkendte i dag, da der ikke er pillesikringer på dem...
Og ved et el eftersyn i forbindelse med hussalg, vil det helt sikkert blive påtalt som en fejl der skal rettes.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hvis afbryderne og stikkontakterne var lovlige på det tidspunkt installationen blev lavet, er de også lovlige i dag, men vi skal langt tilbage, ca. 50 år. LK's brune og NES's sorte afbrydere og stikkontakter blev erstattet med LK's afbrydere med tangent og NES's med trykknap. Stikkontakterne var uden pillesikring, som først blev indført senere, men de virker ligeså godt.

Axell, hvorfor vil du skifte til de gamle afbrydertyper? De gamle typer var konstrueret til også at kunne afbryde jævnstrøm og havde derfor en større brydeafstand. Jeg har ikke undersøgt om afstanden mellem skruehullerne er den samme som i dag.


fase

Mest af estetiske grunde. Passer bare bedre ind i et gammelt hus og stald. Har også altid syntes de føles meget mere lækre at bruge.


 

Jeg har sat en gammel NES afbryder af typen med porcelæn og messing "top" på træunderlag (de er senere blevet "genudgivet" af LK)  op i mit musikværelse fordi den er flot  ...  
Men jeg vil nok fjerne den inden jeg skal sælge huset, selvom jeg egentlig regner med at blive båret herfra  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
PinkHenrik skrev den 02-07-2017 14:23:00

Jeg har sat en gammel NES afbryder af typen med porcelæn og messing "top" på træunderlag (de er senere blevet "genudgivet" af LK)  op i mit musikværelse fordi den er flot  ...  
Men jeg vil nok fjerne den inden jeg skal sælge huset, selvom jeg egentlig regner med at blive båret herfra  

 Henrik, kender du udløbsdatoen? Skulle det komme så vidt, at du får den sidste lejlighed, du ved en etværelses med låg, kan du i grunden være ligeglad   . Den afbryder, du beskriver, er i øvrigt ulovlig, fordi metalkappen er ledende. Er du for øvrigt sikker på at det var NES, der lavede den? Jeg mener, det var LK, der lavede den. Det gør jeg fordi, NES altid har lavet afbrydere med to trykknapper eller drejeknap, det er den, der stadig findes i LK's program. Nå, men vi kom lidt væk fra emnet, men det skal der også være plads til.


fase
PinkHenrik skrev den 02-07-2017 12:17:12

Jeg mener ikke der er "registreret" nogle steder om det er det ene eller andet materiel der er blevet brugt...
Men det bliver jo nok svært at påstå at en installatør har brugt gamle bakelit afbrydere fra før ruder konge var knægt, feks for 5 år siden   
Det næste er sikkerheden, da de gamle stikkontakter ikke er godkendte i dag, da der ikke er pillesikringer på dem...
Og ved et el eftersyn i forbindelse med hussalg, vil det helt sikkert blive påtalt som en fejl der skal rettes.

 Det næste er sikkerheden, da de gamle stikkontakter ikke er godkendte i dag, da der ikke er pillesikringer på dem...
Og ved et el eftersyn i forbindelse med hussalg, vil det helt sikkert blive påtalt som en fejl der skal rettes

> Dette passer så ikke, i det gamle hus mine forældre lige har solgt (2016) var alle stikkontakter af den type der ikke var sikrede og hele instalationen blev godkendt uden nogen former for fejl eller anmærkninger så det du skriver passer ikke

allerede instaleret el materiel er fuldt ud lovligt og udskifte med samme type eller bedre, men underlaget må man ikke skifte


S. Fabrin skrev den 02-07-2017 15:24:42

 Henrik, kender du udløbsdatoen? Skulle det komme så vidt, at du får den sidste lejlighed, du ved en etværelses med låg, kan du i grunden være ligeglad   . Den afbryder, du beskriver, er i øvrigt ulovlig, fordi metalkappen er ledende. Er du for øvrigt sikker på at det var NES, der lavede den? Jeg mener, det var LK, der lavede den. Det gør jeg fordi, NES altid har lavet afbrydere med to trykknapper eller drejeknap, det er den, der stadig findes i LK's program. Nå, men vi kom lidt væk fra emnet, men det skal der også være plads til.

 Jeg er bestemt ikke sikker på det er en NES, jeg ved bare at den blev "genopdaget" af LK for snart en del år siden.
Ja, jeg ved den er ulovlig, men den er bare så flot, og da jeg selv har pillet den ned i en herskabs lejlighed hvor den havde siddet en menneskealder uden at være blevet malet, så den var helt intakt, blev den gemt.
Jeg har så haft den liggende i mange år, og da jeg så lavede ny installaion i kælderen, synes jeg den skulle bruges   
Ja, det med udløbsdatoen kan du have ret i... ingen ved det på forhånd, hvilket nok er meget godt   
   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
jetdirect skrev den 02-07-2017 15:51:32

 Det næste er sikkerheden, da de gamle stikkontakter ikke er godkendte i dag, da der ikke er pillesikringer på dem...
Og ved et el eftersyn i forbindelse med hussalg, vil det helt sikkert blive påtalt som en fejl der skal rettes

> Dette passer så ikke, i det gamle hus mine forældre lige har solgt (2016) var alle stikkontakter af den type der ikke var sikrede og hele instalationen blev godkendt uden nogen former for fejl eller anmærkninger så det du skriver passer ikke

allerede instaleret el materiel er fuldt ud lovligt og udskifte med samme type eller bedre, men underlaget må man ikke skifte


 Du har helt ret, materiel der allerede ER monteret er lovligt. 

Så i dine forældres hus var stikkontakterne uden pillesikring da de blev sat op i tidernes morgen, og så er de selvfølgelige stadigt lovlige...Men trådstartere spørger om at at skifte feks en installeret Fuga ud til noget gammelt, og det mener jeg ikke er lovligt.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også