Generator - belastning af motor

Følgende spørgsmål er resultat af en diskussion med en bekendt: 

Når en bils batteri er fuldt opladet og laderelæet derfor slår fra, giver det så en mindre belastning af motoren? Umiddelbart mener jeg ikke at det skulle have noget at sige, eller i givet fald målbart af betydning, når generatoren alligevel kører med rundt når motoren kører.

Især tænker jeg her på, at hvis man har ekstra batterier til forbrug monteret enten i bilen (typisk varebiler eller små lastbiler under 3.500 kg.) eller f.eks. en campingvogn på slæb, er det så nogen ekstra belastning hvis man får ladet de(t) batteri(er) undervejs?


 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er desværre ikke så mange ting som er gratis... Generatoren bruger lidt energi blot ved at rotere, når den skal yde noget så  koster det energi, om der er 1 eller flere batterier koblet på, jamen så endnu mere energi. Der er flere mådere at koble batterier sammen, men resultatet er det samme


VN

At generatoren bruger lidt energi blot ved at rotere. Men det jeg mente var, hvorvidt der var nogen (mærkbar/tydelig) forskel om f.eks. startbatteriet er ved at blive ladet eller om dette allerede er fuldt ladet og der ikke er andre batterier som skal lades.

At der er flere måder at koble batterier sammen ved jeg godt; det drejer sig vel grundlæggende om at enten at koble dem parallelt (hvor batteriernes pluspoler hhv. minuspoler forbindes så spændingen, typisk 12 V. bevares men batterierne så kan levere strøm så meget desto længere), i serie (hvor batteriernes pluspoler forbindes til hinandens minuspoler, så hvis man har to identiske batterier, f.eks. 12 V. 80. Ah, vil det give 24 V. 80 Ah.), eller ved endnu flere batterier (f.eks. 4) en kombination for øget spænding (f.eks. 24 V.) og øget kapacitet (f.eks. 160 Ah.).

Men derudover er der jo andre enheder som lægger en belastning på hvor meget energi, benzin eller diesel, motoren bruger. Men hvis vi tager et tænkt eksempel på et vogntog med en campingvogn godkendt til Tempo 100 som på en motorvej kører de tilladte 100 km/t, hvor stor en procentdel drejer det sig så reelt hvis der skal lades f.eks. 2 stk. 12 V. 80 Ah. undervejs?


 

Nu findes der nok en måde at beregne dette helt præcist på - men hvis en ex. 900w generator lader 100%, vil de 0,9kw svare til små 1,5 hk, der kan trækkes ud af motoreffekt + div. tab = rem, friktion mv.

  Hvad det svarer til i km/l er vel nærmest hypotetisk, men aktivering af elbagrude og andre kraftige forbrugskilder, vi som regel kunne høres lidt på tomgangen.

Vh Carsten


 

Plejer man ikke normalt at angive en generators ladeevne i Ampere? Hvor en 900 W. generator så i givet fald ved 12 V. svarer til 75 A. jvf. Ohm lov. Men at der er et vist tab som følge af f.eks. rem, friktion og andre ting kan vel ikke undgås, og netop derfor er regelmæssig kontrol af div. remme og med et givent regelmæssigt interval kan lejer i bl.a. generator kontrolleres (omend at disse har meget lange intervaller for udskiftning).

At kraftige forbrugskilder kan høres tror jeg gerne, jeg har personligt lagt til at om sommeren kan aktivering af blæseren ved køleren godt høres bare lidt, ikke kun pga. blæserens egen lyd.


 

Nu er jeg på ingen måde ekspert i biler og deres strømanlæg. men jeg vil da alligevel komme nogle tanker.

for det første er der mange flere faktorer der spiller ind end de nævnte, biltype generator type, batteri type o.s.v. For ikke at tale om de forskelle i motorydelse der kommer fra op ad bakke eller ned ad. 

Men for at komme videre vil jeg prøve med nogle antagelser. opladningen styres  i gamle biler af laderelæet, men i nye biler er det indbygget i generator. Lad os antage at ladestrømmen er maks 60 A og ladespændingen er 14 Volt. Så har bilen jo en del andet forbrug end opladning af akkumultorer, for - og baglys, blæser, visker, radio, og alt elektronik. Det skal jo bruge strøm hele tiden. Hvis vi antager at det nærmer sig 300 W så tager det 20A 

Der er så 40A tilbage til akkumulator opladning. Så skal de begge 2 lades helt fra nul, vil der gå 4  timer med det. Men de er jo aldrig helt flade så det vil være væsentlig mindre. 

Men med de 40A og 14 volt vil det jo være et forbrug på 560 W Altså  0,56 kW. Har vi så en 130 hk motor og den bruger ca. 75 % ydelse for at trække dit eksempel så giver det et forbrug på 75 kW ( Ca 100 HK ) for at køre vogntoget, så vil opladningen tage ca. 0,7 % Men der er mange antagelser i dette, men det vil være noget i den retning. Hvis vi fortsætter antagelserne; Du kører 100 km/t og bruger vel så 10 liter diesel til de 100 km altså 40 liter i de 4 timer det tager at lade op Er de 0,7 % stadig gældende så vil det være 0,28 l diesel til at oplade begge helt fra nul 

Om det er mærkbart NÆPPE. 

Men jeg har da lagt mærke til at når man sætter startkabler over på en anden bil, så kan kan tydelig høre på motoren (i tomgang) at den skal arbejde mere, for at få denne tomme akkumulator igang igen. 

Noget helt andet er det med air condition. I gamle dage når man var på bustur ned igennem Tyskland, og busserne ikke havde de der 4-450 hk motorer så betød aircondition en del. Jeg har da oplevet flere gange at chaufføren slog a/c fra når der var nogle bakker. Ellers kunne bussen ikke følge med de andre busser op af bakken. Man sagde at det tog ca. 1 hk pr. passager. Så 40 - 50 ekstra hyppere til at skubbe på har jo også noget betydning i Kassel bakkerne.

Når man lige tænkte over det var det ret nemt at mærke, bussen begynder at tabe fart op af bakken og pludselig er det lige som om der kommer nyt liv i den. Så er det helt sikkert at han lige har taget knappen til a/c 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Nu kender jeg ikke virkningsgraden på en bilgenerator, men 100% effektiv er den jo nok langtfra.


Vi prøver igen, i morgen --

Nej absolut ikke og der er mange andre måske i udregning. ! ! 

Men den er nok ret effektiv. Ellers ville den tilførte energå jo sætte sig som varme. Og jeg har ikke indtryk af at det er noget problem. Der er da ikke køleribber på. 








Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 29-06-2017 20:51:12

Nu er jeg på ingen måde ekspert i biler og deres strømanlæg. men jeg vil da alligevel komme nogle tanker.

 Så vil jeg lige tillade mig at stille et spørgsmål: Hvor god er du til engelsk? Fordi jeg har tilfældigvis fundet en amerikansk hjemmeside som ret effektivt kommer omkring næsten alle emner inden for bilers strømanlæg, måske lige med undtagelse af de allernyeste: Link


 

Jeg kan sagtens læse Engelsk, men det med biler har ikke min store interesse. Jeg bruger den bare til at komme fra punkt A til punkt B  og oftest tilbage igen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

En generator der er forbrug på/lader, vil belaste bilens motor. 

En generator er jo blot en omvendt elmotor. Statroen laver en modstand, alt efter hvor meget strøm der løber igennem viklingerne. Ingen strøm, lav "mekanisk" modstand, Stor strøm, stor "mekanisk" modstand. 

Det er af samme grund nye biler fx. har slukkede baglygter. Da en bil kører længer på literen, jo mindre strøm der bruges i bilen. 

Du har kun en energikilde i bilen, brændstoffet. 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis