Er jorden flad..

Vi var ved Vestehavet idag og på hjemturen snuppede vi lige et af Danmarks højeste punkter. Når jeg ser ud mod horisonten kan jeg ikke se om jorden krummer, faktisk synes horisonten at være helt lige. Det fænomen strider voldsomt imod min skolelærdom, idet jeg mener og huske at jorden skulle krumme 3 m for hver 1 km man skuer ud over landet eller havet. Det er lige før jeg er rystet i min grundvold og det bliver jeg i al fald hvis det viser sig at jorden faktisk er flad, trods flotte billeder taget ude fra rummet af.     

Vi var ved Vestehavet idag og på hjemturen... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Frank Chr. skrev den 21-06-2017 13:03:57

Vi har faktisk planer om at besøge Nordsømuseet inden for et par uger, så jeg håber på klart vejr.

Flot panorama-billed af din hjemegn.   

Ps. Synes jorden er noget flad på de kanter - ja selv havet/vandet/horisonten  synes noget vandret.   Mon flad jords-teorien alligevel holder stik...

Fandt lige den sjove grafik https://wiki.tfes.org/images/thumb/7/70/SunAnimation.gif/270px-SunAnimation.gif

 Det bliver nok svært og skaffe vejr uden dis her i sommeren så lang tid der er så stor forskel i hav/luft temperaturen. Men du må håbe.

Der er nu ikke meget panorama over billedet i fremstillingen, det er bare beskåret ret kraftigt og har fået løft i kontrasten for og gøre det mere "sebart" i en reduceret udgave. Men læg mærke til billedet bliver mere og mere blåt jo nærmere du kommer den sydlige horisont. Det er disen eller vanddampen i luften der har skylden. 

Du har ret i der ikke er de helt store knolde her i Thy og på Mors. Mener Salgjerhøj med sine 89 meter og Ashøje med 93 meter vesten Hurup er de to højeste. Hvad du så ikke ser på billedet er der her omkring findes en grus/ler aflejring fra istiden der kaldes Hundborg Buen. Der kan man mange steder finde højdeforskelle på over 50 meter inden for afstande på under 100 meter. I øvrigt er der også en masse gravhøje fra yngre stenalder, bronzealderen og helt op til jernalderen. Jeg har bla. hele fire liggende på min ejendom.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Jeg så selv diskussionen i aftenshowet og var meget forundret - jeg var ikke klar over at der fandtes folk med sådanne antagelser. Jeg må dog indrømme at jeg blev fanget og dybt fascineret af den stærke tro på at jorden er flad, trods majoriteten af mennesker mener det modsatte. Meget interesant diskussion   


Leif

Ja jeg tror der er flere end man regner med der mener jorden er flad, faktisk fandt jeg en dansk gruppe på fb som talte henved 10.000 medlemmer. Langt de fleste flinke og fornuftige menesker, men der er godt nok også nogle kugleskøre personer imellem som er total blotte for fakta. Selv blev jeg medlem for at blive lidt klog på deres flad jord teori - min medlemstid varede vist mindre end en uge, så blev jeg pænt fulgt til dørs, med henvisning til at jeg bla. spredte misinformation.   Som fx. dette her: https://www.youtube.com/watch?v=A0bwlQMch3s

Wezio skrev den 20-06-2017 20:17:06

Interessant emne. Som privatpilot vil jeg dog helt sikkert mene, at jeg sagtens kan fornemme krumningen på kloden, når jeg bevæger mig højt oppe i luften. 

Der er dog mange argumenter både for det ene og det andet. Hvordan forklarer man fx tyngdekraften? Skiftende tidszoner på tværs af kloden? At det praktisk talt er muligt, at flyve begge veje om kloden. Osv. :-)

 Jeg fik fortalt af FE´erne at man ikke flyver rundt om kloden men i ring over den flade jord.   

Ev elmand skriver ... Det er nu meget sjældent at jordens skygge rammer månen. Det er det man kalder solformørkelse. citat slut , det er ikke korrekt , når jordens skygge rammer månen så er det en måneformørkelse og det kan man se flere gange om året her i DK , men en solformørkelse er når månen bevæger sig ind imellem solen og jorden og dækker solskiven , så det bliver koldt og mørkt , er et sjælden og fantatisk fænomen , jeg har selv oplevet det 2 gange , det er den største naturoplevelse man kan opleve , der går desværre lang tid før vi kan opleve det her i DK  den sidste var  28. juli 1851 . og den næste vil i maj 2142 .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Du har fuldstændig ret Karl Smart. tak for rettelse. Det var en menings forstyrende trykfejl. Hvis man kan kalde Færøerne for Danmark Så er det ikke så længe siden at der var solformørkelse.Og der var partiel formørkelse i 2015 i DK. det var desværre overskyet på vores egn. 

 I Jylland og dele af Fyn var der en i 1715.  Men ellers sker det et eller andet sted i verden ca. hvert 18. år. Men nogen gange som den på Færørerne så foregår næsten hele skyggens bevægelse over hav. hvis man står et givent sted på jorden så er der i gennemsnit 370 år imellem hændelserne. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg tror også det er det man kalder blod(rød)måne. 

Det er partikler i luften og perspektiv der afgør hvor langt du kan se, i koldere egne (Grønland f.eks.) med mindre fugt i atmosfærren kan en se meget længere. Jeg har også lejet med en badebold  -globus i vandkanten som barn, og havde aldrig stillet spørgsmål til om det var rigtigt hvad jeg lærte i skolen og på tv. Men nu ved jeg hvor lidt jeg egentlig ved, og da jeg finder medierne særdeles utroværdige, har JEG svært ved at tro på at de lærer os sandheden om universet når de lyver om alt andet. Jeg ved godt jeg er lidt skør, men det burde være nemt at bevise hvis vi bor på en bold der flyver med 909187 km/t. De mest ikoniske billeder taget af jorden hedder Blue Marble serien. De er tydeligt animeret. Nu kender jeg ikke dig men regner ikke med du undersøger sagen, for hvorfor skulle du bruge tid på enden ikke at blive klogere, eller ende med et verdenssyn der er upopulært. Vh Thomas

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis