Er jorden flad..

Vi var ved Vestehavet idag og på hjemturen snuppede vi lige et af Danmarks højeste punkter. Når jeg ser ud mod horisonten kan jeg ikke se om jorden krummer, faktisk synes horisonten at være helt lige. Det fænomen strider voldsomt imod min skolelærdom, idet jeg mener og huske at jorden skulle krumme 3 m for hver 1 km man skuer ud over landet eller havet. Det er lige før jeg er rystet i min grundvold og det bliver jeg i al fald hvis det viser sig at jorden faktisk er flad, trods flotte billeder taget ude fra rummet af.     

Vi var ved Vestehavet idag og på hjemturen... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ja, ISS er ikke sådan lige til at stoppe for at lave en U vending, om på den anden side af den flade jord  :-)   Den flyver med 27.000 km/h 

Ville der ikke altid være fuldmåne, hvis månen var en flad skive?






Hvem ved måske drejer (vender) måne-skiven kun halvdelen af skiven mod jorden når der er halvmåne.     

God pointe med ISS.

Ja jeg må huske forkert mht. til de 3 meter pr. 1 km. For efter lidt søgning på nettet læser jeg at man max kan se 5 km hvis man står ved havet og selv er 1,7 m høj.


Ja og når månemanden skal have fri hver 14. dag slukker han helt for lyset   

Jeg stoler nu ret meget på videnskaben. En kollega som kalder sig selv for "rigtig kristen" Spurgte mig en dag: " tror du på Gud eller Darwin ?" Jeg svarede ham at det er 2 vidt forskellige ting Darwin og mange efter ham er videnskab medens bibelen på mange måder kan sammenlignes med gode eventyr. - - -  så blev han lidt fornærmet. 

Det er lidt det samme med de mange konspirations teorier om alt mulig, som blomstrer op i disse år.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja månemanden er vist en luna(e)-fuld person, sådan at trække stikket i tide og utide. Nå seriøst, jeg ved selvfølgelig godt at det er solen der skinner på månen.   

Glemte lige denne illustration i forrige tråd.  

En lille historie:
Jeg skulle have lavet et understel til et akvarie og spurte en smed jeg arbejde sammen med om han gad og svejse vinkeljern sammen for mig. Det ville han godt og en time efter var den færdig.
Jeg kikkede på den, og den stod og vippede på gulvet (fordi den var skævt samlet) smeden kikkede på mig og sagde:
Man kan ikke lave noget der er lige.... jorden er jo rund... vandret er en illusion ! 
      


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
DLG skrev den 21-06-2017 03:33:55

Ville der ikke altid være fuldmåne, hvis månen var en flad skive?


 Nej det vil der faktisk ikke, forudsat den flade side vender ind mod jorden, idet det er jorden der skygger for solen skinner på månen. Her er et link der forhåbentlig illustrere hvordan det hele hænger sammen:   http://damd.weebly.com/maringnens-faser.html      



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Nitter: Det er nu meget sjældent at jordens skygge rammer månen. Det er det man kalder solformørkelse. Den "daglige" ændring skyldes at solen skinner delvis på bagsiden ( det vi ikke ser )  af månen, og derfor ser vi oplysningen af månen mindre og mindre ( aftagende). Den dag solen så skinner helt på bagsiden er månen jo mørk (fra vores synsfelt ) og det kaldes nymåne. Så flytter stillingen sig så der efter hånden kommer mere og mere lys (tiltagende ) for til slut i cyklus at være fuldmåne. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Frank Chr. skrev den 20-06-2017 22:02:22

Go pointe med at kunne se uendelig langt. For hvis jeg står i Skagen kan jeg i hvert fald ikke se de norske fjelde og det burde jeg vel kunne hvis jorden er flad. 

 Skagen er også et rigtigt dårligt sted og stå at spejde efter Norjes land, da det absolut hverken er særligt højt eller tilnærmelsesvis er det sted der nærmest Norge.   

Hvis du kigger på kortet her:  https://www.google.dk/maps/@57.9163....75z?hl=da  ligger korteste afstand fra et sted mellem Hirtshals og Lønstrup til et sted mellem Grimstad og Kristianssand med ca 115 km. Derfra kan du faktisk godt se Norges fjelde en af de sjældne dage der er rigtigt klart. Problemet med og se så langt over havet er faktisk at vanddampen i luften skærmer for det frie syn. Det kræver nemlig luften er meget tør.

Vil man måle lige afstande på Google Maps, skal man højreklikke og vælge mål afstand.

Så kan jeg ikke lige dy mig for at smide et billede på fra min hjemegn, der viser udsigten øst ud over Thisted bredning og op mod Feggesund. Billedet er taget fra 141 meters højde. Teoretisk kan man der se 37 km væk (kimingen), når der er helt klart. Har et billede på en DVD et eller andet sted fra nogle år tilbage hvor det var muligt og se et lanternerne på en sandsuger, der lå oppe i Løgstør rende hen over nordspidsen af Mors. 

For og se en større udgave, kan der venstreklikkes på billedet.

Til venstre ses Thisted og lidt til højre for midten er det Salgehøj. I højre side kan man lige nøjagtig skimte landskabet nord for Sundby Mors hen over Vilsund, der ligger skjult bag nogle høje bakker. 



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
ev elmand skrev den 21-06-2017 12:39:04

Nitter: Det er nu meget sjældent at jordens skygge rammer månen. Det er det man kalder solformørkelse. Den "daglige" ændring skyldes at solen skinner delvis på bagsiden ( det vi ikke ser )  af månen, og derfor ser vi oplysningen af månen mindre og mindre ( aftagende). Den dag solen så skinner helt på bagsiden er månen jo mørk (fra vores synsfelt ) og det kaldes nymåne. Så flytter stillingen sig så der efter hånden kommer mere og mere lys (tiltagende ) for til slut i cyklus at være fuldmåne. 

 Undskyld, det har du faktisk ret i Erik. Der tænkte jeg vist lige vel hurtigt, så venligst se bort fra indlægget.      


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis