Tvillingehjul og lift på kassevogn ...

Firmaet jeg arbejder for er på udkig efter en ny kassevogn - og gerne med så stort mellemrum mellem hjulkasserne som muligt!

Altså hellere fx. en Mercedes Sprinter med enkelthjul (superhjul) bag på end en med dobbelt/ tvillingehjul!

Bag på firmaets nuværende Iveco kassevogn (lille kørekort/ max 1100 kg last) er der monteret en dhollandia lift til 500 kg. Ivoecoen er monteret med tvillingehjul men er det pga liften eller bare en god sælger i tidernes morgen?!?



/bjørn

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg mener at de fleste Iveco 3500 kg biler er nedvejede 6000 kg lastbiler. Sikkert derfor tvillingehjulene.

I typegodkendelsen til den enkelte bil er anført tilladt akseltryk. Det tilladte akseltryk og tilladt totalvægt må selvfølgelig ikke overskrides. At bilen er forsynet med lift, reducerer (blot) nyttelasten.


Søren O

tvillinge hjul er typisk lavet for at kunne have større last på den aktuelle aksel, uden at få for stor last per hjul/dæk, og dermed formindste drift/bygge prisen på køretøjet. Det er nu engang nemmere med dobbelt hjul, frem for lastbil hjul.

Hvad er årsagen til stor bredde mellem hjulkasserne?

Det var måske en mulighed med et gulv over kasserne, og dermed den fulde bredde, i stil med på en ladvogn.


 

Steensen: Hvorfor vil du absolut have tvillingehjul? 

Opbygning over hjulkasserne er da en nødløsning som reducerer lofthøjde, men hæver tyngdepunktet. Hvis f.eks. en MB Sprinter opfylder kravene, så kunne det da være et godt valg.

Stor bredde mellem hjulkasserne giver da et lastrum som er meget lettere at udnytte.


Søren O
Søren O skrev den 19-06-2017 18:52:44

Steensen: Hvorfor vil du absolut have tvillingehjul? 

Opbygning over hjulkasserne er da en nødløsning som reducerer lofthøjde, men hæver tyngdepunktet. Hvis f.eks. en MB Sprinter opfylder kravene, så kunne det da være et godt valg.

Stor bredde mellem hjulkasserne giver da et lastrum som er meget lettere at udnytte.

 Det har jeg ikke nævnt noget om jeg vil.

Jeg udtaler mig bare om det gør køretøjet billigere med tvillinge hjul af lav laste kapacitet, end at have enkelt hjul med høj kapacitet, og dermed gør det køretøjet billigere i produktion,salg og drift.

Der er jo forskel på at have et behov for at kunne sætte en isolerings indblæsnings maskine imellem hjul kasserne, og at man "bare" vil have mere last kapacitet. Derfor jeg spørger ind til årsagen/behovet.

En elektrikker bil kan jo fint bygges op med reoler m.m. oven på hjul kasserne langs med væggene.

Laves der derimod et gulv, kan en blikkenslager og tømmer f.eks. have længder af rør/tømmer liggende under gulvet, mens man har arbejdsbænken over.


 

Tak for jeres gode svar. Bilen er sjældent lastet med mere end 300 kg - grej til klassiske musikere når de skal ud og spille. I det daglige er det ok med den mindre plads mellem hjulkasserne for til gengæld har man jo så en større aflægningflade oven på hjulkasserne men en håndfuld gange har jeg skullet have trækvogne eller andre større ting med rund og så kniber det.

Mange af de steder jeg skal køre til er bilens bredde på 2 m det maksimale der kan være - skal jævnligt klappe spejlene ind for at komme igennem. Derfor er en ladkasse ikke en mulighed.

Mit spørgsmål var egentlig bare om det altid var sådan at når der kom lift bagpå skulle der også tvillingehjul på. Hvis man vælger fx en Mercedes Sprinter eller en Peugeot boxer må de jo ca have lige så mange kilo i varerummet som Ivecoen selv om de kun har enkelthjul.


/bjørn

Nej, tvillingehjulene er ikke en automatisk medfølgende ting med en lift

En lift er derimod ensbetydende med konstant ekstra last på bilen på ca. 500kg, afhængigt af modellen.

Så Jo, en sprinter e.l. der overholder dine krav til maks 2 meter bred, vil godt kunne klare at få monteret en lift, og dermed opfylde dine behov.

Men det er nok nemmere for dig at køre til en forhandler, og få et tilbud/forslag til en konkret løsning. Kør gerne til flere, så kan du selv finde frem til hvilken der er bedst for dig.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis