finde musten som matcher

Jeg har tilbygningsplaner og leder derfor efter en mursten, som passer til det eksisterende hus (Jens P Koch typehus fra 1981).

Jeg vedhæfter herunder to billeder af eget hus.


Håber der er en mustensekspert, som er i stand til at oplyse om det er muligt at finde en sten, som matcher fuldstændigt og isf. meget gerne hvad den hedder og hvem der producerer den. Obs. jeg har ikke set nogen nyere tilbygninger i området (typehuskvarter) som rammer stenen særlig godt - de nye sten er mere matte og indeholder færre mørke sten ift. den oprindelige bygning. Se billede herunder af en en bekendts hus.



Venlig hilsen
Lars

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Egernsund Tegl har nogle som ligner lidt, men det bliver vist en umulig opgave at matche en 35 år gammel mursten.

Der hvor tilbygningen sidder på den gamle bygning, bliver der nogle sten i overskud, som kan genbruges til lidt af tilbygningen.


Istedet for at forsøge med at matche med mursten som alligevel ikke passer, så overvej om ikke tilbygningen skal være med en facade som giver et modspil til resten af facaden. Det kan være træ, fibercement plader el. brædder, zink, naturskifer, teglspån eller lign.


hej.,

jeg vil tro dine sten er fra tommerup teglværk, som jo ikke eksisterer mere, nogle af deres stentyper produceres af randers tegl, dog tilsyneladende ikke i din farve, men prøv dog at  kontakte r.t, , bed om Mogens og hils fra Erik, måske står der en rest et sted.


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Mogens: 
Det er en fin idé at lade de sten som kommer i overskud indgå i overgangen til de nye sten. Har du nogen erfaringer/tips til at rense cementmørtel af mursten? Jeg har kontaktet firmaet "gamlemusten" som udelukkende genanvender mursten fra kalkmørtelbyggeri - men som omvendt heller ikke afviser at det måske kan lade sig gøre at fjerne cementmørtel.

Hvis jeg ikke kan finde en matchende sten, så vil jeg overveje at lade tilbygning skille mere fra. Det er nok bedre end næsten at ramme en matchende sten.

Erik

Jeg vil forsøge at kontakte Mogens ved RT.


Tusind tak for rigtig gode inputs fra jer begge.

Vh Lars


Jeg har set en nabo rense en del sten fra bl.a. læmur til brug for tilbygning. Det er et hus som er bygget i 2002.  Det gik forholdsvis let, men her var stenene massive, hvilket jeg ikke tror at dine er.

Du kan bruge saltsyre til rense cementmørtel af mursten. Det bliver svært at garantere at stenen kan holde til noget bagefter og hvordan mørtelvedhæftning bliver. for optikken skyld er det dog ok. 


der er jo ingen mørtel at se på facaden, undlad brugen afsyre


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis