Skifte vandnæse på vinduer

Hej Forum


Jeg har et par vinduer med nogle meget slidte vandnæser. Da vi overtog huset havde de tidligere ejer ikke vedligeholdt hverken hus eller vinduer i mange år. Men vi fik slebet, grundet og malet alle vinduer for 2 år siden med et rigtig fint resultat.

Men enkelte vandnæser har det ikke for godt. Vi har et par gange slebet, grundet og malet dem, men ret hurtigt efter ser de sådan her ud




Træet virker porøst og tørt. Kan man redde dem på nogen måde eller skal de skiftes? Kan man selv skifte dem, hvordan gør man det og hvor køber man sådan nogle henne?


På forhånd, mange tak for hjælpen :-)

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Køb nye eksempelvis i hem og fix de er standard. De er ikke til at redde hvis de hurtigt ser sådan ud. Man kan også skifte til nogle aluminiums nogle 

Skift til alu bundglaslister de fåes i alle byggemarkeder.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Nu har jeg læst lidt op på det. Er Alu lister ikke en dårlig ide? Jeg kan læse mig til de kan komme til at fungere som kuldebro op til vinduet.

Bør jeg istedet vælge plastik eller komposit?

Tror ikke at det gør nogen forskel. Der er ingen kuldebro når aluskinnen sidder på ydersiden af din glasrude. Alulisten er isoleret fra glasruden med en gummiliste som skal sørge for at vandet ikke løber ned i karmen. Skal det være ekstra godt, topforsegler du gummilisten med silicone efter monteringen. Hermed bliver det også langt sværere at "afliste" dine ruder (indbrudssikring).

Der hvor der virkelig har været problemer er i tidligere modeller af f.eks. Velfac vinduer, hvor selve vinduesrammer er lavet af aluminium. Der er der direkte varmeleder fra ruden yderside til inderside. Det gav virkelig kondensproblemer hvis ikke ventilationen ikke var optimal.


Søren O
Søren O skrev den 18-06-2017 18:31:40

Tror ikke at det gør nogen forskel. Der er ingen kuldebro når aluskinnen sidder på ydersiden af din glasrude. Alulisten er isoleret fra glasruden med en gummiliste som skal sørge for at vandet ikke løber ned i karmen. Skal det være ekstra godt, topforsegler du gummilisten med silicone efter monteringen. Hermed bliver det også langt sværere at "afliste" dine ruder (indbrudssikring).

Der hvor der virkelig har været problemer er i tidligere modeller af f.eks. Velfac vinduer, hvor selve vinduesrammer er lavet af aluminium. Der er der direkte varmeleder fra ruden yderside til inderside. Det gav virkelig kondensproblemer hvis ikke ventilationen ikke var optimal.

 Jeg vil give dig ret i at hvis man sætter glaslisten i silikone, så er det sværere for dig selv at skifte dem næste gang, men at det skulle gøre det langt sværere for indbrudstyve at "afliste" vinduet har jeg lidt svært ved at tro på. De bekymrer sig ikke rigtig om hvorvidt de ødelægger noget, men blot om at komme ind - og hvis de vælger at sætte et koben på glaslisterne, så gør en lille stribe silikone ikke en væsentlig forskel.

Til trådstarter, når du skifter til en alu-liste, så husk at skære 5-6 mm af sidelisterne. Hvis de står direkte ned på alu-listen, så rådner de i løbet af ingen tid.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Til trådstarter, når du skifter til en alu-liste, så husk at skære 5-6 mm af sidelisterne. Hvis de står direkte ned på alu-listen, så rådner de i løbet af ingen tid.

 Skal der så blot være luft mellem alulisten og sidelisten, eller skal den have et klat et-eller-andet?

Tommelfingerreglen siger lige så meget luft som en vanddråbe fylder.   

Helt enig, de skal formentligt skiftes.. Du eventuelt tjekke træets tilstand ved et stikke en lille skruetrækker ned i træet - føles det hårdt, behøver du som udgangspunkt ikke at gøre noget. Men hvis træet er blødt er det formentligt et tegn på at vandnæsen er ved at rådne og skal udskiftes. Held og lykke med projektet :-)


Find lister til ethvert formål på www.listeeksperten.dk og gode guides til gør-det-selv projekter.

Man indbrudsikrer ved at give termoruden en klat silicone i hver hjørne på modsat side af glaslisterne, altså mellem ramme og termorude.  

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også