Faktisk brændstofforbrug

Skal have en ny (nyere) bil men er kommet meget i tvivl om hvad der er det mest fornuftige køb. P.t. står valget mellem Ford Mondeo TDCI og Skoda Octavia (2,0 TDI), begge årgang 2015-2016. 

Noget af det der er afgørende for hvad valget falder på er brændstoføkonomien. Jeg kører hovedsageligt motorvej (130 km/t) og vil høre om nogen har personlige erfaringer med forbruget ved denne type kørsel for følgende biler:

Octavia 2,0 TDI 150 hk DSG

Mondeo TDCI 150 hk

Mondeo TDCI 180 hk

Mondeo TDCI 180 hk Powershift

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Vent til de første dieselforbud kommer i Tyskland, så går bunden ud af brugtbilmarkedet, og du kan købe en dieselhakker for en slik.


Hvor stort er dit kørselsbehov om året? Mange nye benzinbiler kører også langt på literen. 

Jeg har selv en Skoda Octavia Combi fra 2015. Det er en 1.4TSI 140hk med DSG7. Ved blandet kørsel og lidt tung fod (trods den på papiret lille motor, er der meget skub i den. 0-100 på 8,3 sek) kører jeg lidt over 17km/L og ved pæn kørsel med fartpiloten på 90 på landevej og ca. 125 på motorvej kører den knap 22 km/L. 

Jeg har haft en Ford S-max 2.0TDCI 180hk med powershift og ved blandet kørsel lå den på ca. 18-19 km/L. Det var en firmabil, så jeg prøvede aldrig at køre øko-kørsel 😄

Jeg vil dog sige, at DSG- gearer skifter meget mere silkeblødt i forhold til PowerShift, på trods af at de begge er dobbeltkoblingskasser. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Du kan også kigge på www.spritmonitor.de Hvor du kan se det faktiske brændstofforbrug, som bilejere rapporterer fra tilsvarende modeller 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Bent Andersen skrev den 12-06-2017 18:35:43

Vent til de første dieselforbud kommer i Tyskland, så går bunden ud af brugtbilmarkedet, og du kan købe en dieselhakker for en slik.


 Mener kun det gælder for ældre dieselbiler, ligesom andre steder hvor der allerede er forbud.


Wezio skrev den 12-06-2017 20:12:17

Hvor stort er dit kørselsbehov om året? Mange nye benzinbiler kører også langt på literen. 

Jeg har selv en Skoda Octavia Combi fra 2015. Det er en 1.4TSI 140hk med DSG7. Ved blandet kørsel og lidt tung fod (trods den på papiret lille motor, er der meget skub i den. 0-100 på 8,3 sek) kører jeg lidt over 17km/L og ved pæn kørsel med fartpiloten på 90 på landevej og ca. 125 på motorvej kører den knap 22 km/L. 

Jeg har haft en Ford S-max 2.0TDCI 180hk med powershift og ved blandet kørsel lå den på ca. 18-19 km/L. Det var en firmabil, så jeg prøvede aldrig at køre øko-kørsel 😄

Jeg vil dog sige, at DSG- gearer skifter meget mere silkeblødt i forhold til PowerShift, på trods af at de begge er dobbeltkoblingskasser. 

 Jeg har et kørselsbehov på 30.000+ km så benzin er slet ikke inde i billedet . 

Den overvejende grund til at vælge Octavian fremfor Mondeo er brændstoføkonomien. Ud fra hvad jeg lige kan finde frem til, giver en DSG gearkasse bedre forbrug og skifter bedre, men er til gengæld mindre holdbar end Powershift.   

Generelt er jeg ikke bekymret for at købe en bil med manuelt gear, der har kørt mange km, mens det forholder sig noget anderledes med automatgear. Men man kan jo være heldig/uheldig uanset hvad man vælger.

Hvis du køber Octavia'en med 2.0 TDI motoren og vælger DSG, så får du en DSG6 også kendt som DQ250, hvilke er en af de bedste DSG-kasser der findes, og som der ikke er problemer med!

Så det er bare køb køb køb! 😄👍🏻

Min Octavia er med den fejlbehæftede DSG7 (DQ200), jeg har heldigvis ikke haft nogle problemer med min. Jeg valgte at tegne en udvidet garanti på bilen, som dækker i 5 år eller indtil 150.00 km, alt efter hvad der kommer først. Denne garanti kostede 6000,- og jeg valgte den udelukkende pga. DSG. På trods af, at der ikke er problemer med DSG6, vil jeg anbefale dig den alligevel. Andre ting på bilen kan jo også gå i stykker! 🙄

Jeg vil så sige, at uanset hvad, så skal en bil med DSG/ PowerShift køres pænt, - alt kan jo ødelægges! Kører du fornuftigt, kan jeg ikke se, hvorfor DSG6-kassen ikke skulle holde hele bilens levetid. Kender flere der har kørt +400.000 km. På samme kasse og koblinger. Endda én, der har kørt over 700.000 km. I sin Superb (og godt nok lige har hovedrenoveret motoren! (2.0TDI))


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Har nu prøvekørt både Mondeo, Octavia og SuperB med hhv. Powershift og DSG. Herudfra har jeg snævret det ned til Mondeo eller Superb... Men hvad skal man vælge   ??

Jeg kigger på en SuperB der er 2 år gammel og har gået 35.000 km (hatchback, med stort set alt udstyr) og en Mondeo (stationwagon, årgang 2016, 21.000 km, og stort set alt udstyr). Prisen på SuperB'en er ca. 40.000 højere end Mondeoen, men bytteprisen bliver i begge tilfælde ca. 250.000. 

Så hvad er mest smart? Hvilken holder bedst værdien og hvilken er dyrest i service og reperation ?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis