Bent Andersen skrev den 12-06-2017 18:35:43
Vent til de første dieselforbud kommer i Tyskland, så går bunden ud af brugtbilmarkedet, og du kan købe en dieselhakker for en slik.
Mener kun det gælder for ældre dieselbiler, ligesom andre steder hvor der allerede er forbud.
Wezio skrev den 12-06-2017 20:12:17
Hvor stort er dit kørselsbehov om året? Mange nye benzinbiler kører også langt på literen.
Jeg har selv en Skoda Octavia Combi fra 2015. Det er en 1.4TSI 140hk med DSG7. Ved blandet kørsel og lidt tung fod (trods den på papiret lille motor, er der meget skub i den. 0-100 på 8,3 sek) kører jeg lidt over 17km/L og ved pæn kørsel med fartpiloten på 90 på landevej og ca. 125 på motorvej kører den knap 22 km/L.
Jeg har haft en Ford S-max 2.0TDCI 180hk med powershift og ved blandet kørsel lå den på ca. 18-19 km/L. Det var en firmabil, så jeg prøvede aldrig at køre øko-kørsel 😄
Jeg vil dog sige, at DSG- gearer skifter meget mere silkeblødt i forhold til PowerShift, på trods af at de begge er dobbeltkoblingskasser.
Jeg har et kørselsbehov på 30.000+ km så benzin er slet ikke inde i billedet .
Den overvejende grund til at vælge Octavian fremfor Mondeo er brændstoføkonomien. Ud fra hvad jeg lige kan finde frem til, giver en DSG gearkasse bedre forbrug og skifter bedre, men er til gengæld mindre holdbar end Powershift.
Generelt er jeg ikke bekymret for at købe en bil med manuelt gear, der har kørt mange km, mens det forholder sig noget anderledes med automatgear. Men man kan jo være heldig/uheldig uanset hvad man vælger.