1 fase til to ovne?

Hejsa. Har lige et spørgsmål ang. installation af to nye ovne.

Der er trukket 5x2,5mmtil mit kraftudtag fra 16A gruppe-afbryder. Min induktions kogeplade kører på fase 1 og 2 - jeg har nu en fase tilbage. Førhen havde jeg installeret 1 ovn på den sidste fase, men har smidt den ud og købt to nye. Hvordan kobler jeg dem til min kraft gruppe? Jeg tænker da at det er ulovligt at trække begge ovne på en fase.

Specs. om ovnene:
220-240V
3480 kW


Mads
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er godt nok nogle kraftige ovne du har fundet, 3480 kW 😊. Det er kun fordi du er fagmand jeg  bemærker det. Men hvis vi nu antager at det er 3480 W  ved 230 V, så må du jo nok igang med at etablere en ekstra 16 A gruppe, bare 1 fase, hvis du vil bruge begge ovne samtidig.



"Hvis du laver arbejdet ordentligt første gang, behøver du ikke lave det om"

Dine ovne bruger lige godt 15130A pr styk. Det kan du ikke klare på 2,5 mm2. Men du mener formentlig 3480W/stk.   svarende til lige godt til 15A/stk. Hvis du regner med at skulle bruge begge ovne på en gang, kan du ikke nøjes med en 16A sikring til ovnene. Du bliver nok nødt til at lave en ny 3 faset 16A gruppe, så du kan slutte begge ovne til på en gang og reservere den sidste fase til mikrobølgeovn eller, hvad du nu kan finde på.



fase

Ja jeg giver el mek ret, etabler en ekstra gruppe du bliver træt af hvos du ikke kan bruge begge ovne på en gang. Vi fik sat to ovne i da vi lavede køkken sidste år det er virkelig rart i forhold til når man laver mad med den ekstra kapacitet. 

Tak for svarene. Kunne man forestille til at smide et tykkere kabel ned til udtaget og så skifte gruppe-afbryderen? Selvfølgelig hvis gruppe-afbryderens forsyning tillader det :-)


Mads

Montere den ene ovn på samme fase som induktions pladen. Det vil kunne køre. Der er en samtidigheds faktor og en smeltekurve for sikringer der også spille en rolle. 

Samtidighedsfaktor: Du kan næsten umulig have kogeplader tændt for fuld blus i f.eks. en time. Det samme er tilfældet med ovnen. Når de har opnået ønsket temperatur, slår de fra og til på termostat. Derfor bruger det ikke konstant maksimal strøm. 

Smeltekurve. Sikringer (også automatsikringer) har en smeltekurve der viser at sikringen kan holde til ca, 1,5 x mærkestrøm i en time, fra kold tilstand. Det vil sige 16 A sikring holder til over 20 A i en time. 

Så selv om de sidder på samme sikring med lidt for stor tilslutnings effekt, vil du ganske sjældent opleve problemer.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Jeg er ikke sikker på, at det er helt efter reglementet, at koble en større belastning på end sikringens mærkestrøm. Så det mindste må være en enfaset gruppe mere til ovn nummer to.


fase

Det er helt efter bogen og man gør det i masser af tilfælde. Hvis en fabriks stiklednings sikringer skulle modsvare de kw på maskiner der står inde på matriklen ville det blive enormt. Jeg har ikke været hele bogen igennem, men her er de indledende almindelige bestemmelser.

311 Maksimalbelastning og samtidighedsfaktorer.

311.1 For at kunne udforme en økonomisk og   pålidelig installation, som overholder grænserne for temperaturer   og spændingsfald, er det nødvendigt at fastlægge   maksimalbelastningen.

311.2 Ved bestemmelse af maksimalbelastningen for   en installation eller for en del af den, er det tilladt at tage hensyn til   samtidighedsfaktorer.

Note En vejledning om beregning af   samtidighedsfaktorer er under overvejelse.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg tænker her på gruppe sikringer. På stikledningssikringer kan man godt regne med en samtidighedsfaktor. I øvrigt var samtidighedsfaktoren på den virksomhed, hvor jeg sidst var ansat, på 0,9.


fase

I § 311 står der ikke noget om at det specielt gælder stikledninger. 

En samtidighedsfaktor på 0,9 er meget høj. Det overgås vist mest af vandings og elvarme anlæg i kirker f.eks.( som specielt var nævnt i det gamle reglement, hvor der ikke kunne være samtidigheds faktor) Vandings anlæg kører ikke i 11 måneder men så måske konstant i 1 måned. Det giver ikke lov til at gå under 1,0. Hvor jeg arbejder vil jeg tro at det ligger på 0,2 hvis man tager alt muligt kw. og lægger sammen. Men en mand der svejser kan jo ikke holde " ild " i den mere end 50 % af tiden, og motorer på maskiner er  "aldrig" fuld belastet selv om de da kører rundt hele tiden. 

Men tilbage til >elektrikerlærling< Nej det vil oftest ikke være en fordel at lave tykkere kabel og større sikringer til din opgave. Der skal jo også være selektivitet til sikringer foran. altså de skal mindst være 1 hak større.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Bemærk at hvis du har flere udtag fra samme gruppe.
Så skal der være en afbryder fra hver eller en stikprop for hver.

Du må ikke koble de 3 forbrugere direkte til samme gruppe i en dåse f.eks.

Bortset fra det er det en meget meget bedre installation med en gruppe et kabel til hver af de nævnte forbrugere.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis