Liguster hæk skyder ikke

Hej jeg satte i efteråret 2016. 75 meter liguster hæk planterne var mellem 100-120 cm høje og 3 til 5 grene. Den dag de blev sat regnede det rigtig meget vi havde dem dog stadig i en mure balje med vand.

Ialt 340 planter blev sat nu er vi så i juni 2017 og kun en 1/3 del af planterne har grønne blade. Det bekymrer mig efterhånden.

What to do..... Er de døde eller er der stadig en chance.

27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja de burde forlængst være i god vækst, så et eller andet må være gået galt. Prøv at krasse i barken, grenen skulle helst være grønt og saftigt, er der tørt er grenen evt. hele planten gået til. Har der mon før været en gl. ligusterhæk det pågældende sted? = jordtræthed. 

Ps. Bedste bud, tænker at rødderne har været udtørret inden de kom i vand.

Der hvor jeg har plantet hækken har der været græsplæne i måske 20år.

Jeg startede med at sprøjte en rende på 50cm det blev gult jeg første jorden godt igennem og plantede 14 dage efter ville være sikker på roundupen var af jorden.

Rødderne virkede nu i fin stand inden de kom i murerbalje med vand.

Har fået et råd om at klippe dem i 60-70 cm højde. Men kan det betale sig hvis de ikke er grønne under barken.

Ja alle døde grene bør klippes af, til gengæld kan jeg godt se du så får en meget uens hæk, måske er du bedst tjent med at klippe hele hækken ned til en passende højde (f.eks 50 cm) og min. til der hvor du finder friske grene. 

Jeg har ikke så meget forstand på roundup, men jeg har lige læst i et landbrugsblad at sprøjter man roundup ud i det sene efterår bør der gå 20-25 dage før man pløjer (læs graver) og velsagtnes også efterfølgende sår (planter) nyt. Men det er nok noget mere koncentreret end de vi haveejere kan købe på planteskoler og byggemarkeder. 

Det er også tæt på der er gået de 25 dage efter jeg sprøjtede vil lige prøve at kradse lidt i barken og håbe på lidt grønt


Jeg tror godt det kan konkluderes, at de er sprøjteskadede.
Jeg gætter på at nogle af buskene vil få minimal bladvækst, men det er så også det. Og det bliver ikke bedre i kommende sæsoner når det er roundup forgiftning. Så omplantning er vejen frem (til efteråret) 

Til overvejelse kunne man i stedet for at sprøje umiddelbart før man planter nyt nøjes med at fatte spaden og vende tørven ned. 

Annonce

Prøv at spørge her ......Havenyt.dk , her er det havenørder og andre eksperter der kan give dig det bedste råd og løse dit problem...



Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Tror ikke de er sprøjteskadet så ville de være tydelig visne. Ville helt sikkert klippe godt tilbage i dem til frisk materiale helt ned til 30 cm i højden. De kan være sat for løst jorden så de ikke har fået ordentlig jordkontakt 


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Tror heller ikke selv det er sprøjte skader

Har skrapt lidt i barken nogen ser lidt grønne ud andre virker døde klipper alle grene uden blade ned til 60cm og ser hvad der sker. Har forresten lagt en siv slange i hække får ca en måned siden,så vil også mene. Den får vand nok

Det kan være.
Jeg forsøgte for et par år siden at lave lidt selektiv skvalderkålbekæmpelse i og om en ligusterhæk med round up. Selvom kålen blev pensler - ikke sprøjtet - endte det alligevel med, at et par af planterne året efter stort set ikke satte blade eller ville vokse. De fik to sæsoner uden bedring, så blev de skiftet.

Sprøjter nogle gange hver sommer under vores gamle liguster dog med en skærm på sprøjten, har aldrig oplevet hækken har taget skade.

Har været meget forsigtig ved den ny plantet hæk så er meget sikker på at det ikke er sprøjte skader.

Har nu klippet alle grene uden grønne skud ned til  60cm øv træls at skulle klippe næsten 60cm af.

Nu prøver vi det forhåblig skyder flere af dem.

Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis