Trætjære på trykrimpænerede stolper i jord?

Som overskriften egentlig fortæller - Er det en god idé at påføre noget trætjære på selve stolpen der er nede i jorden? :) Giver det en længere holdbarhed, eller er det en skrøne? Har haft svært ved at finde konkredte svar.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ville nu hellere påføre trætjæren +/- 30 centimeter i forhold til jordhøjden, da det er i det område stolper er mest udsat for råd. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Jeg tænker at "råd og svamp" først skal arbejde sig igennem et lag maling/trætjære eller træbeskyttelse inden det kan angribe selve træet, og det er i min verden en forlængelse at træets levetid.
Som Nitter skriver så er det største "slid" lige over og lige under jordoverfladen (da det er der, der er størst fugt på virkning), men også endetræet er udsat... i begge ender naturligvis   

Men det handler jo også om at du bruger grus (i stedet for jord) omkring og under stolperne, så vand bliver drænet væk fra dem... står de med fødderne i vand/fugt, så er nedbrydningen større/hurtigere.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jeg havde nu også tænkt mig at smøre tjære på fra jorden af og et lille stykke op. Der bliver stampet stabilgrus rundt om stolperne men jeg kan forstå at jeg skal have mig en lille spand med tjære så ^^ Er der tilfældigvis én der ved hvor de bedste tryk. stolper kan fås? 

Trætjære virker ved det er giftigt over for de svampe og bakterier der nedbryder træ. Derfor bør man satse på og få det til og trænge så langt ind i træet det er muligt. Det gør man i praksis ved og blande det op med mineralsk terpentin så det bliver en tynd væske der så skal påføres af flere gange, eller træet neddyppes i væsken et stykke tid.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hvis du vender toppen på stolpen (gro-retningen) nedad i jorden, så suger træet ikke så meget vand op.   

Gode tips må jeg sige Tak! Og jeg fandt frem til, at stolperne skal være fra Superwood. Nu skal jeg bare ud og finde ud af, om de findes i 7x7 cm Så må det sgu stå fint ^^ 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også