Kan hvilken som helst elmotor bruges som dynamo?

Jeg har er projekt i tankerne, hvortil jeg skal bruge en dynamo, og som læst andet steds her på forummet, blev der beskrevet at forskellen mellem en dynamo og en elmotor er at dynamo laver kinetisk energi op til el, og motoren laver el om til kinetisk energi, og at hvis man sætter strøm til en dynamo, så virker den som en elmotor...

Så min tanke er, kan jeg bare tage en mere eller mindre tilfældig elmotor (i en passende størrelse i forhold til mit projekt), og bruge den som dynamo? Eller bør jeg lede efter en reel dynamo?


If you can dream it, you can create it.
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du bør absolut finde en "rigtig" generator til dit projekt. En elmotor vil du sikkert få problemer med og ombygge. Bruger du en dynamo skal der en del styringselektronik til. En dynamo laver jævnstrøm mens generator levere vekselstrøm.

Nu skriver du ikke hvilken spænding du skal bruge eller hvor megen strøm så det er svært og hjælpe dig mere.    



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Velkommen på LDS.

Din argumentation er næsten som i Holbergs teater stykke ERASMUS MONTANUS Her kommer han hjem efter at have studeret og diskutert på universitetet og argumenter over for sin mor Pernille som slet ikke har studeret. 

"En sten kan ikke flyve ! ! Og mor du kan ikke flyve ergo er du en sten ! !"  Hvilket øjeblikkelig får hende til at tude da hun stel ikke ønsker at være en sten.  

Nå tilbage til spørgsmålet Nej en motor kan ikke lave strøm, og en dynamo / generator er ikke en motor. 

I visse tilfælde kan en dynamo godt trække lidt hvis den bliver tilført strøm, og visse motorer kan også afgive strøm hvis de bliver drejet rundt. Men for at lave strøm skal der være nogle spoler der bevæges fi forhold til et magnetfelt. En motor bevæger sig fordi der er et skiftende magnetfelt  Motorer er oftest indrettet sådan at strømmen danner magnetfeltet. Så uden strøm ingen magnetfelt. 

Ellers som Nitter skriver kom med lidt mere konkret så får du også konkrete svar. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

I de nødstømsanlæg som jeg har været tæt på er det en elmotor som kører hele tiden med et stort svinghjul og som via en koblings anordning ved strømsvigt kobles til en dielsemotor som startes op af energien i svinghjulet og nu virker elmotoren som generator./dynamo , det går så hurtigt at kun de færeste lægger mærke til det , lyset dårligt nok blinker.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Mener at der i vindmøller, er en asykron motor der laver strømmen.


Vi prøver igen, i morgen --

OK, mange tak for jeres svar 🙂

Det jeg helt konkret godt kunne tænke mig at opnå, er at lave strøm med dynamo/generator til en 12v dypkoger (den behøver ikke at afgive nok varme til at kunne bringe vand i kog. Jeg har en strømforsyning der levere 12A 5A, og den kan bringe dypkogeren op på den ønskede temperatur). Jeg gætter på, at dypkogeren er ligeglad med om den får jævnstrøm eller vekselstrøm (ret mig endelig, hvis jeg tager fejl).

To afgørende faktorer for at min idé kan blive en realitet er at selve dynamoen/generatoren ikke må være særlig stor (jo mindre jo bedre, max 10*10*10 cm) og ikke må koste en formue (jeg tænker max 400kr).

Jeg har ingen forstand på den her slags, det er bare lige en idé, jeg synes kunne være sjov at prøve af, men inden jeg kaster mig ud i det, vil jeg gerne høre fra nogen der har forstand på den her slags, om det kan lade sig gøre.


If you can dream it, you can create it.
Annonce
Don_Doh skrev den 05-06-2017 18:02:45

OK, mange tak for jeres svar 🙂

Det jeg helt konkret godt kunne tænke mig at opnå, er at lave strøm med dynamo/generator til en 12v dypkoger (den behøver ikke at afgive nok varme til at kunne bringe vand i kog. Jeg har en strømforsyning der levere 12A 5A, og den kan bringe dypkogeren op på den ønskede temperatur). Jeg gætter på, at dypkogeren er ligeglad med om den får jævnstrøm eller vekselstrøm (ret mig endelig, hvis jeg tager fejl).

To afgørende faktorer for at min idé kan blive en realitet er at selve dynamoen/generatoren ikke må være særlig stor (jo mindre jo bedre, max 10*10*10 cm) og ikke må koste en formue (jeg tænker max 400kr).

Jeg har ingen forstand på den her slags, det er bare lige en idé, jeg synes kunne være sjov at prøve af, men inden jeg kaster mig ud i det, vil jeg gerne høre fra nogen der har forstand på den her slags, om det kan lade sig gøre.

 Du er godt nok krævende.     Kender ikke lige en generator med de mål. Men, hvad havde du tænkt dig skulle drive generatoren, den køre jo ikke selv rundt ???

Du er rigtigt forstået at din dypkoger er ligeglad med om den ser jævn eller vekselspænding i de ædlere dele.    



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Du vil kunne bruge en 12 volts motor, af typen med permanent maget, og komentator/kul (aner ikke om en børsteløs kan bruges)

Det kunne eks være blæsemotoren fra varmeapparatet i en bil, og lignende. 


Vi prøver igen, i morgen --

Hehe, meget krævende 😁😉 (Jeg googlede noget rundt, og fandt heller ikke lige nogen generatorer med de mål (og fandt også ud af, at generatorer generelt set er væsentligt dyrere, end hvad jeg kigger efter)).

Men jeg er da glad for at høre, at jeg havde forstået det rigtigt, da jeg gættede på, at dypkogeren er ligeglad med om jævn eller vekselspænding 😉

Og tak for dit svar også je_ns 🙂👍 Det var noget i den stil, jeg mente i mit første indlæg 🙂


If you can dream it, you can create it.

Kan du give lidt køb på størrelsen, så vil det oplagte være at kigge efter en brugt generator fra en ophugger.


MVH Njord

En asynkron motor 8 pol 180 W  er perfekt

brug en thacho styring der er programerbar kobel ind på nettet ved 1600 omdrejninger

og en normal open kontakt holder asynkronmotoren inde indtil thachostyringen når 1550 omdrejninger så slippes kontakten til nettet der er dobbelt aftastning på motorens omdrejninger.

Møllen kobles på nettet ved en ydelse på 50 W og kobler ud ved 10 W

gering er 72 tænder på mølle aksel og 26 tænder på motor / generator

ca pris på motor / generator 600 kr.

vinger                                   1000kr

styring                                    600kr

mast Wire                             1000kr

Max ydelse afhænger af vingerne min yder i vindstød 500 W

ved 6 m / sek  10 W

vinge antal 3 diameter  2 meter

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis