Bærende væg

Hej,

Jeg skal finde ud af om væggen mellem mit køkken og opholdstue er bærende.

Den er af gasbeton - jeg har lagt et link med byggetegning med (jeg kan ikke selv finde ud af at læse sådan en)

Huset er i et plan.


Håber i kan hjælpe.

https://www.weblager.dk/rest/buildingproject/download/full/1746625#pagemode=thumbs&view=Fit


Lenni
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Mit bud er, at du godt kan fjerne den. Den er ikke bærende, da spærene ligger af på ydermurene (forventeligt indvendig del af ydermurene). 

Hvis man ser på fundamentsplanen, så er der også kun fundament rundt om bygningen og ikke indvendigt. 

Afvent dog lige lidt flere svar inden du river ned. Jeg er dog 95% sikker på, at den ikke er bærende. 

Tilføjelse:
Mit bud på hvorfor væggen er udført i gasbeton:
Det er for at have noget at montere køkkenet på. Den kan dog også virke stabiliserende ifht. vindpåvirkning.

Jeg er omvendt 98% sikker på din langsgående væg er medbærende på dit bjælkelag.

Mellem de to ydermure er der kun denne ene langsgående væg og den ligger bjælkerne hen over og stort set alle denne slags bjælker bæres delvist af indermurene. At du så nok kan lægge n bjælke ind ovenpå de eksisterende bjælker ( i loftrummet) og fastgøre alle bjælkerne til denne så den i stedet bærer er en anden sag. men den del bør du nok lige få en erfaren mnd til at ase på og vurdere....

Jeg turde ikke bare fjerne en så lang væg som din uden at undersøge det til bunds først.....


MVH Njord

Tak for jeres tid.

Kan det her hjælpe jeres vurdering?


Lenni

Det er netop snit billeder som dette og alm praksis der gør jeg mener at den langsgående mur vil være med bærende på spærene.




MVH Njord

Kan du se, om spærrene ligger af på muren? Hvis den gør det, så har njord nok ret.

Jeg synes dog, at det er underligt, at knudepunktet for spærrene ved soveværelserne ikke ligger af på væggen. Det ligner mere, at det er i midten af spærret, der ligger af på væggen.

Er væggene i gangen også letbeton?

Annonce

Jeg har besluttet at få en fagmand til at vurdere sagen.

Tusinde tak for jeres hjælp.


Lenni

Hej Lenni.

Hvis du stadig læser med her, så vil jeg henvise til mit svar i denne tråd  http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/211002. Dine spær er ganske sikkert af samme type som dem jeg omtaler. Så årsagen til at du vil ha væggen væk, vil kunne sige noget om hvorvidt det vil være let eller svært at indkorporerer en bjælke til at aflaste spærene der hvor du fjerner væggen.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Det lyder som en god ide! Du må meget gerne opdatere tråden her, når du får et svar. Der er sikkert mange, der kan drage nytte af resultatet.

Lenni skrev den 06-06-2017 11:55:54

Jeg har besluttet at få en fagmand til at vurdere sagen.

Tusinde tak for jeres hjælp.

 

Hej Kovas,

Jeg kan ikke åbne dit link.

Hvordan kan årsagen til jeg vil have væggen fjernet, have noget med processen at gøre?

Jeg vil fjerne væggen så jeg kan lave åbent køkken.


Lenni
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis