Kalket facade med maling

Kan læse lidt om kalkede facader herinde med maling der skaller af. 

Har en pudset facade med kalk og maling der revner og skaller af (opbygning af alger og fugt). Noget frygteligt noget at se på. 

Jeg har besluttet mig at kradse begge dele af...Hvor meget jeg vil kradse af afhænger lidt af de råd jeg får. 

1. Løsning  - Skrabe af så meget som muligt manuelt med hånden. Stadig plettet med kalk. 

Herefter vil jeg lime og duvle isolerings-bats på muren paroc eller rockwool. og pudse muren op igen. Men er kan limen fæste på muren? 


2. Løsning - fjerne alt kalk med Betonfræser 

Kan jeg efter denne øvelse pudse op med med almindeligt tyndpuds (armeringsnet) eller skal de være noget ikke cementbaseret puds?


3. Løsning Ned med hele pudslaget.   





Niels
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

At male kalken var dømt til at gå galt. 

Malingen skal ned. Der er ingen pålidelig vedhæftning. Du kan kradse og resterne skal så slibes ned. På den stabile kalkede puds kan du så med en hæftemørtel / dyvler montere din udvendig efterisolering. 

Kalken kan du ikke få ned uden at beskadige pudsen. Kalken har dannet calcitforbindelser med pudsen. En kalket facadepuds er blevet til een enhed. 

Du kan også slå pudslaget af. Det giver et pænt arbejde og din væg bliver pudlagets tykkelse tydere. Vurder selv om det er umagen værd.  

Men pas på murværket bag pudslaget kan være meget ujævt (mureren viste jo dengang at det skulle pudses over og har måske ikke gjort sig meget umage). Det vil så resultere i at du skal bruge MEGET hæftemørtel at få dit efterisolering fast. 


1000 tak for svar. 

Kalken kan du ikke få ned uden at beskadige pudsen. Kalken har dannet calcitforbindelser med pudsen. En kalket facadepuds er blevet til een enhed.

Calcit? CaCO3  KALK + forbindelser mener du...hvor langt er de trængt ind? 

Betonsliberen er jeg gået i gang med og det er rigtigt jeg ikke kan undgå at beskadige pudsen. 

Kan man ikke få tyndpuds (skalflex) til at hæfte på denne overflade /pudsen - altså uden kalk og maling? 

Jeg er ikke meget for at rive det gamle lag ned, for det er meget tykt. Jeg bliver sikkert også skuffet når jeg ser murens beskaffenhed efter :-)  '

Tak vh Niels




  Vh Niels 




Niels
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også