Stenmel under granitskærver?

Hej med jer


Jeg står foran at skulle lave nogle bede rundt om huset, hvor der skal udlægges ukrudtsdug, med granitskærver ovenpå.

Nu har jeg set, et sted, at nogen mener det er smartest med et lag stenmel, under skærverne..

Jeg får leveret halvanden kubikmeter skærver på mandag, så jeg kan måske nå at ændre det til en halv stenmel og resten skærver.. hvis nogen altså kan bekræfte at det er det smarteste?

Jeg påtænker at lægge ca. 8cm skærver ovenpå dugen(det var hvad sælger oplyste var smart)

Bedene er op ad huset, så det er ikke gangarealer eller indkørsler..


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har et par bede med kun granitskærver, det er der ingen problemer i, jeg har ca10 cm tykt lag.



Vi prøver igen, i morgen --

Vores bede er også med granitskærver alene oven på fiberdug. Det er dog kun 3-5 cm. Men man skal da også lige en gang imellem omkring med en hakke for at holde ukrudt nede.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Alle de gange jeg har brugt granit, har jeg også lagt dug under, men når der er gået et par år, så er det største problem flyvende ukrudt der lander i granitten og spirer.
Så du skal over det med en rive ind i mellem for at holde ukrudtet væk.
Det er ufatteligt at mælkebøtte, græs, valmuer, mm kan vokse fint i rene granit skærver, selv om der ikke er nogen form for jord at sætte rødder i   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Ukrudt nedefra kan fint bryde gennem stenmel og ukrudt ovenfra kan også sætte rødder i granit, især hvis ukrudtet får kontakt med stenmel idet stenmel holder mere på fugt end granit. Så en ukrudtsdug under granitskærverne og drop stenmel.  

Tak for kommentarerne!


Jeg har hørt andetsteds.. at stenmelet skal lægges ud, fordi dugen jo har begrænset levetid.. og stenmelen skulle begrænse det oppefra kommende ukrudt..


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
lyhne1 skrev den 27-05-2017 16:01:03

Tak for kommentarerne!

Jeg har hørt andetsteds.. at stenmelet skal lægges ud, fordi dugen jo har begrænset levetid.. og stenmelen skulle begrænse det oppefra kommende ukrudt..

 Ja, man skal høre meget   .

En fibertex dug, der ligger i fri luft og udsat for UV-stråling holder ikke ret længe - måske 3-5 år.

En fibertex dug, der er tildækket som i dit tilfælde med 8 cm granitskærver er nærmest uforgængelig.

Jeg har også bede med fibertex og 5-8 cm granitskærver ovenpå - er ca. 15 år gammelt. Fibertex dugen er helt intakt endnu.

Og ja, ukrudt spirer fint og laver rødder i granitten - men kun det, der er luftbårent - ikke nedefra. Tror det er fordi der også blæser lidt jord ind på det engang imellem - hvad f...... skulle det ellers spire i   

Om stenmel begrænser luftbårent ukrudt tvivler jeg på - men ved det ikke.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg køber ukrudtsdug hos den lokale entreprenør, det er noget kraftigere, og han har det i op til 4meters brede, jeg har givet 5 kr pr m2.

Min erfaring er at jo tykkere lag skærve des mindre ukrudt kommer der, jeg har et bed hvor der er 15 cm tykt lag skærver, her er der ikke problemer med ukrudt.


Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 27-05-2017 17:09:11

Min erfaring er at jo tykkere lag skærve des mindre ukrudt kommer der, jeg har et bed hvor der er 15 cm tykt lag skærver, her er der ikke problemer med ukrudt.

 Det lyder sandsynligt - det jord,der blæser ind bliver skyllet ned i bunden når det regner - så logikken siger at jo tykkere lag jo længere skal ukrudtet ned for at finde noget at gro i.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis