Pumpe vand ud af vandtønder - med tryk

Hej folkens.

Jeg er den lykkelige ejer af et hus, hvor tidligere ejer har haft 600kvm køkkenhave. Den er pløjet op og vi har anlagt græs i stedet. Nu rammer vi desværre en periode med en del tørke, og derfor vil jeg gerne selv vande plænen for at sikre de bedste vækstbetingelser.

Vi har cirka 15.000 liter vand stående i tønder og andre beholdere, men jeg ønsker på ingen måde at løbe pendul med en vandkande. Så hvad skal jeg bruge for at kunne pumpe vandet op og få vandet plænen?
Den gamle olietank er også blevet renset og er koblet på som regnvandsbeholder. Det skal gerne kunne pumpe vandet herfra og op i de overjordiske beholdere også.

Skal jeg bruge en dykpumpe eller hvordan løser jeg den?

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

jeg ville bruge en pumpmpe till regnvandstønder som f.eks den her, der findes en del forskellige modeller i alle prislejer 

https://www.byghjemme.dk/pi/Gardena...Aq9_8P8HAQ

bare for at være nysgering hvordan har du renset i gamle olietank og er helt sikker på at den er 100 % tom for olie, for blot den moindste smule der sidder tilbage vil blive suget med op og forurene din jord samt fedte plænen... ikke noget jeg ville gøre 

En dykpumpe må være løsningen til at pumpe vand fra din underjordiske beholder. Du bør gå efter en pumpe med en løftehøjde på omkring 40 mVS svarende til 4 Bar.


fase

Eller en jetpumpe så har du også tryk på til en havevander. 

Ift. den underjordiske tank er der kun et hul svarende til påfyldningsstudsen til olie at gøre godt med. Der kan jeg vel ikke få en dykpumpe ned? Eller kan jeg montere en slange på dykpumpen, så pumpen i sig selv ikke er under vand?

Kan sådan en eventuelt bruges til at montere højtryksspuler/vandslange på?

http://www.harald-nyborg.dk/p2999/s...enjet-600w

Annonce

Jeg vil foreslå dig at købe et brugt Grundfos "vandværk" ved hydroforbeholder og automatik. Det kan en gang imellem findes på DBA eller Gul og gratis. Der skal du "kun" have et sugerør ned i tanken, og med en 2" studs i din tank kan det uden problemer laves.

Løsningen med "vandværket" er noget mere omfattende en den pumpe du kan købe hos Harald N, men du får også et helt anderledes stabilt anlæg.


Søren O

Jeg har et billig husvandværk fra Harald Nyborg http://www.harald-nyborg.dk/p5893/s...automatisk og det køre bare som det skal. Pumper dagligt vand op fra havebrønd til toiletskyld, vvb, bilvask, havevanding mv.

Det forrige husvandværk var også en billig model og den holdte i ca 10 år, men så var tanken også rustet op, men så kan den bruges som jetpumpe.   

FeuerDK skrev den 23-05-2017 09:08:13

Ift. den underjordiske tank er der kun et hul svarende til påfyldningsstudsen til olie at gøre godt med. Der kan jeg vel ikke få en dykpumpe ned? Eller kan jeg montere en slange på dykpumpen, så pumpen i sig selv ikke er under vand?

Kan sådan en eventuelt bruges til at montere højtryksspuler/vandslange på?

http://www.harald-nyborg.dk/p2999/s...enjet-600w

 Jeps det var lige sådan en jetpumpe jeg mente, men den skal som regel altid spædes op med vand inden den kan komme igang med at suge. Med mindre man ikke montere en lukkeventil for enden af sugeslangen. 

En skam du bor så langt væk, for så kunne du få (købe) min udmærket gardena jetpumpe for 150 kr.   

Et husvandværk virker til at blive lidt i overkanten ift. hvad det skal bruges til? Den ser ud til at skulle være fast tilkoblet, hvis den skal bruges til toiletskyl osv.

Men en jetpumpe som den jeg linker til. Skal der bare kobles en tilførsel og afgangsslange på. Så skulle den generere tilpas tryk til at den kan bruges med både almindelig vandslange, højtryksspuler til bilvask osv? Så stikker jeg bare tilførslen i vandbeholderen og suger det op den vej?
Skal bare være sikker på, hvordan det virker? :-)

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis