Anbefaling af "Smart Home" gulvvarme?

Jeg skal lægge nyt gulv med gulvvarme i stuen og vil høre, om der er nogen erfaringer med smarte gulvvarmesystemer - hvad skal man vælge og hvad giver de forskellige systemer af muligheder?

Det vigtigste er selvfølgelig at det er et godt gulvvarmesystem med god styring, men det vil være et stort plus hvis det også er "åbent" - altså kan snakke med og integreres med andre apps og systemer.

Vi har også radiatorer, så noget der på længere sigt kan udvides med radiatortermostater er også et plus.

Et af de scenarier jeg godt kunne tænke mig at styre er sol om vinteren. P.g.a. en stor glasfacade vil jeg gerne kunne sætte noget automatisering op, så der tændes for gulvvarmekredsen 1 time før solnedgang hvis bestemte forudsætninger er opfyldt - også selvom der er rigeligt varmt.

Kan det lade sig gøre?

Jeg skal lægge nyt gulv med gulvvarme i stuen og... Vis hele indlægget
82 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

En dims som også kunne være interessant er TH10. https://www.ebay.com/p/Th10-th16-Temperature-Humidity-Wireless-Smart-Home-Automation-Switch-for-Sonoff/11016524870

Den bruger jeg pt. Til at tænde slukke varmen med derhjemme - også når jeg er ud og rejse, så der er varmt i huset når vi kommer hjem igen fra udlandet

Tiden går hurtigt, og der kom lige en flytning, en carport og en sommer i vejen for at få kigget på dette projekt. Men nu er jeg kommet i gang igen. Har skrevet koden forfra, da det jeg havde lavet, var låst lidt for meget til mit eget setup. Skal lige have testet et par såmåting, men så skal koden nok komme op et sted i løbet af næste uge.

I mellemtiden vil jeg lige dele en tegning af kredsløbet, hvis der er nogen af Jer som har vist interesse, som skal have indkøbt dele.

Rimelig simpelt, hvis man forstår sig på sådan noget. Tre komponenter og et stik:

  • Esp8266 - her nodeMcu 0.9 fordi det var hvad jeg lige havde liggende, da jeg lavede kredsløbet for nogle år siden. Alt med en Esp8266 på kan mere eller mindre bruges
  • En 24V til 3V3 switchmode converter. En 24V til 5V kan også bruges - den skal i så fald forbindes til 5V benet på NodeMCU. Kan ikke huske hvorfor jeg har lavet det med 3V3, men sikkert fordi det var hvad jeg havde i skuffen. Den jeg linker til her, er en lidt anden end den, jeg bruger, men den burde være fin. Det vigtigste er at den kan klare 24V indput - det er ikke alle DC/DC konvertere på ebay, der kan det.
  • En MAX3072E (3V3 seriel til RS422 konverter). De fleste tilsvarende kredse kan bruges - kommunikationshastigheden er lav, og kabellængden kan holdes kort, så det er ikke så kritisk. MAX3485 kan f.eks. findes på ebay og kan erstatte den jeg bruger.
  • Et RJ45 stik. Kan evt. undlades hvis man lodder et kabel direkte på.

Loddet sammen kan det komme til at se således ud:

Og det skal så forbindes med et patch kabel til et af stikkene i Wavin controlleren.

Hej Jenshøj

Super fedt med både kode og intro til HW delen. Jeg ser meget frem til at komme igang med en implementering. Spørgsmål skal nok komme!

/jakob

Det ser megagodt ud!

Perfekt timing i forhold til vejr. 

Jeg håber på at implementere i løbet af ugen. Hjælper gerne med lidt dokumentation.

/Jens

Annonce

Er det en der kan forklare for dummies hvordan man flasher esp8266?

På forhånd tak

Tillægsspørgsmål til Jenshøj. Hvordan styre du det i home assistant?

Har tilføjet lidt til dokumentationen, som kan hjælpe dig på vej.

Mht. flash: Hvis du bruger et nodeMcu board med esp8266 skal du bare forbinde et usb kabel til det, og så uploade koden. Hvis du bruger PlatformIO, som jeg skriver lidt om, så bør det hele være sat op, så det er lige til at gå til.

Thomas_Mygind skrev den 01-09-2018 12:54:05

En dims som også kunne være interessant er TH10. https://www.ebay.com/p/Th10-th16-Te...1016524870

Den bruger jeg pt. Til at tænde slukke varmen med derhjemme - også når jeg er ud og rejse, så der er varmt i huset når vi kommer hjem igen fra udlandet

 Kan du uddybe hvordan du bruger den th10?


jenshøj skrev den 11-09-2018 20:25:03

Har tilføjet lidt til dokumentationen, som kan hjælpe dig på vej.

Mht. flash: Hvis du bruger et nodeMcu board med esp8266 skal du bare forbinde et usb kabel til det, og så uploade koden. Hvis du bruger PlatformIO, som jeg skriver lidt om, så bør det hele være sat op, så det er lige til at gå til.

 Tak. Har nu bestilt alle delene og glæder mig til at får det sat op i home assistant.

Der er yderligere 42 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis