Anbefaling af "Smart Home" gulvvarme?

Jeg skal lægge nyt gulv med gulvvarme i stuen og vil høre, om der er nogen erfaringer med smarte gulvvarmesystemer - hvad skal man vælge og hvad giver de forskellige systemer af muligheder?

Det vigtigste er selvfølgelig at det er et godt gulvvarmesystem med god styring, men det vil være et stort plus hvis det også er "åbent" - altså kan snakke med og integreres med andre apps og systemer.

Vi har også radiatorer, så noget der på længere sigt kan udvides med radiatortermostater er også et plus.

Et af de scenarier jeg godt kunne tænke mig at styre er sol om vinteren. P.g.a. en stor glasfacade vil jeg gerne kunne sætte noget automatisering op, så der tændes for gulvvarmekredsen 1 time før solnedgang hvis bestemte forudsætninger er opfyldt - også selvom der er rigeligt varmt.

Kan det lade sig gøre?

82 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

ja selvfølgelig kan det lade sig gøre. 

Ventilaktuatoren er det mindste. Sådan en termoaktuator kan købes for 200-300 kr. http://products.danfoss.dk/productr...uatorer/#/

Så skal du have en logik. De "smarte" systemer, du kan købe færdigt er ofte ikke så smarte, som du gerne vil, fx. stiller du krav om en almanark og dertil vil jeg stærkt råde en ursynkronisiering (NTP, GPS eller lign.)). 

Hvis du vil have noget der kan programmeres frit, skal du enten selv starte i bunden (Raspberry Pi, Arduino etc) eller gå til proff-løsninger, som en CTS-undercentral. CTS-folkene plejer at tage en timeløn 2* elektrikker.



Mjølner skrev den 22-05-2017 10:51:50

ja selvfølgelig kan det lade sig gøre. 

Ventilaktuatoren er det mindste. Sådan en termoaktuator kan købes for 200-300 kr. http://products.danfoss.dk/productr...uatorer/#/

Jeg er helt med på at der skal en shunt og styring til   Det er mere det med at få en styring der kan fjernbetjenes i større eller mindre grad via app og web.


Så skal du have en logik. De "smarte" systemer, du kan købe færdigt er ofte ikke så smarte, som du gerne vil, fx. stiller du krav om en almanark og dertil vil jeg stærkt råde en ursynkronisiering (NTP, GPS eller lign.)). 

Hvis du vil have noget der kan programmeres frit, skal du enten selv starte i bunden (Raspberry Pi, Arduino etc) eller gå til proff-løsninger, som en CTS-undercentral. CTS-folkene plejer at tage en timeløn 2* elektrikker.

Det lyder frygteligt indviklet (og dyrt  ). Jeg håbede lidt at man kunne få noget der fx kunne snakke med IFTTT, Stringify eller lignende SmartHome hubs - så kunne jeg kombinere input fra vejrstation, termometre, tid/almanak m.m.. Alternativt noget der selv havde mulighederne.

En rigtig LDS'er bruger FHEM helt uden sky. At bruge "skyen" som central styring kan gå grueligt galt  - du bør altid have en lokal logik, der kan overtage styringen - og hvis det bare en en simpel mikrocontroller. og selvfølgelig: altid hård fortrådede sensorer og aktorer.  - og et defineret fail.back scenarie.

Dyrt? - nej - det er aktorer og sensorer der koster. En ESP8266 koster 1 dollar inkl. free shipping. En Raspberry er lidt dyrere, men kan selvfølgelig meget mere. 

Indviklet? Med lidt kendskab til programmeringssprog og grundlæggende SRO er det hurtigt programmeret. 

tjek FHEM.de 

Ved proff-løsninger har du fordele som redundant strømforsyning, watch-dog ... (Meen... det kan man jo også selv bygge.)


Mjølner skrev den 22-05-2017 15:11:40

En rigtig LDS'er bruger FHEM helt uden sky. At bruge "skyen" som central styring kan gå grueligt galt  - du bør altid have en lokal logik, der kan overtage styringen - og hvis det bare en en simpel mikrocontroller. og selvfølgelig: altid hård fortrådede sensorer og aktorer.  - og et defineret fail.back scenarie.

Dyrt? - nej - det er aktorer og sensorer der koster. En ESP8266 koster 1 dollar inkl. free shipping. En Raspberry er lidt dyrere, men kan selvfølgelig meget mere. 

Indviklet? Med lidt kendskab til programmeringssprog og grundlæggende SRO er det hurtigt programmeret. 

tjek FHEM.de 

Ved proff-løsninger har du fordele som redundant strømforsyning, watch-dog ... (Meen... det kan man jo også selv bygge.)


Haha  Jeg skal absolut ikke have noget der er afhængig af skyen! Men jeg skal heller ikke til at kode min egen styring. Det jeg forestiller mig er en lokal logik der kan tage mod input enten fra skyen eller fra nadre, lokale enheder.

Jeg kan jo se at flere af producenterne markedsfører "smarte" styringer. Spørgsmålet er så, om de er smarte nok til at indgå i et smart hjem med andre enheder eller om de bare har fået en (proprietær) app, der kan skrue op og ned   Og om der er nogen der er bedre end de andre...

Er der virkelig ikke nogen der har bud på det bedste og mest integrerbare off-the-shelf system?

Eller bare det bedste proprietære "intelligente" system?

/Thomas

Annonce

Jeg vil starte med at sige at jeg droppede "off-the-shelf" systemerne, da som du selv siger er de meget lukket og kan ikke rigtig snakke med andre smarte objekter i huset. MEN det bedste jeg kunne finde var - Tado [link]

Hvis du vil styre ALT i systemet kan du prøve FHEM eller Openhab2 + HomeMatic termostater. Danfoss har også nogle Z-wave termostater, som du skal kunne styre via FHEM/OpenHAB.

Hmm. Ser ud til at jeg må i gang med en Raspberry Pi. Kan/vil ikke leve med ikke at have kontrol  

Planen må så være at købe shunt, pumpe og aktuatorer og så lave styringen selv (håber jeg kan tyvstjæle det meste  )Så  næste spørgsmål; Er der noget særligt at være opmærksom på - er der nogen mærker der er at foretrække, eller er det hip som hap?

Tænker det væsentligste er anbefalinger af pumpe, telestater og termostater/temperaturfølere, der spiller med FHEM - og gerne hvor andre har lavet benarbejdet...


OpenHAB og FHEM har rigeligt med brugerfora, hvor du kan drage nytte af andres folk kode og der er lister med kompatible komponenter - ikke noget med at en eller anden kinamand lover - men at nogen har afprøvet det.  

Der er folk der smidder styreprintet ud af deres gasfyr og sætter det hele op på nyt - tweaket i hver eneste kodelinie.  

Lav dig en arkitektur først. Hvordan vil du kommunikere med dine sensorer og aktuatorer - old school 0-10V (0-20 mA) eller en bus og hvis ja hvilken vej?
Hvor få dine aktuatorer kraften fra? Batterier eller kabel? Vil du gå 24V vejen eller 230V?

Mærker:
Danfoss, TA, Honeywell, youknowthemall.

Og lad være med at regulere det hele elektrisk. Erkend at hydraulikken er din ven. De små pumper som en Alpha skal slet ikke styres udefra. Du lukker for ventilen, den mærker modtryk og kører selv ned og bruger 1 W på at overvåge trykket. Du skal heller ikke slukke den om sommeren -  Den skal jo køre sit motionstræning hver dag. 

Du skal sådan set ikke bruge andet er termoaktuatorer og nogle temperaturfølere. 

Og for gud skyld ikke noget med D i regulatoren til en varmekreds. Du få bare svingninger at h.. til. 

Mjølner skrev den 15-08-2017 18:25:39

OpenHAB og FHEM har rigeligt med brugerfora, hvor du kan drage nytte af andres folk kode og der er lister med kompatible komponenter - ikke noget med at en eller anden kinamand lover - men at nogen har afprøvet det.  

Jeg må i gang med at læse. Desværre er det meste på preusisk, men kan se der også er lidt engelsksproget:-)

Lav dig en arkitektur først. Hvordan vil du kommunikere med dine sensorer og aktuatorer - old school 0-10V (0-20 mA) eller en bus og hvis ja hvilken vej?
Hvor få dine aktuatorer kraften fra? Batterier eller kabel? Vil du gå 24V vejen eller 230V?

230 V tror jeg. Så går jeg ud fra jeg med tiden også kan styre mine eksisterende kredse. Og jeg går ud fra det er hip som hap i forhold til styringen, da den vel under alle omstændigheder skal have noget relæ-værk imellem?

Mærker:
Danfoss, TA, Honeywell, youknowthemall.

Og lad være med at regulere det hele elektrisk. Erkend at hydraulikken er din ven. De små pumper som en Alpha skal slet ikke styres udefra. Du lukker for ventilen, den mærker modtryk og kører selv ned og bruger 1 W på at overvåge trykket. Du skal heller ikke slukke den om sommeren -  Den skal jo køre sit motionstræning hver dag. 

Du skal sådan set ikke bruge andet er termoaktuatorer og nogle temperaturfølere. 

Og jeg går ud fra det er ligegyldigt hvilket mærke telstater? De skal vel "bare" have noget strøm?

Og for gud skyld ikke noget med D i regulatoren til en varmekreds. Du få bare svingninger at h.. til. 

Det er vist lidt for indforstået (eller også er jeg bare uvidende), men hvad betyder det (altså at undgå "D")?

Og er der noget der taler for hhv. FHEM / Openhab i forhold til den anden? Det ser ud til at Openhab er lidt mere tilgængelig, når man ikke kan tysk, men hvad med teknologisk?

Vores hus har et dejligt miskmask af Telldus, Philips Hue, Flic, Lifx, Netatrmo og Philips Hue, og det ville jo være oplagt, hvis det hele kunne integreres i én platform...

Der er yderligere 72 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis