Maling af ludbehandlede lofter

Min søster og svoger har lige købt hus ( hvis jeg ikke har omtalt det før smile ), og nu skal vi så til og igang. Første problem vi står overfor er lofterne i hele huset. De er "forsøgt" malet med hvid-lud, men ikke med så godt et resultat.
Kan man male direkte ovenpå lud med en dækkende maling ( æggeskal-farve) eller skal der grundes med en speciel grunder ell. slibes / rengøres med noget specielt ?? Er der nogen der har forsøgt det ? Vi har også talt om ,at give det en ny gang lud, men kan man det og få dækket det andet over ??
2 søster og en stakkels svoger :wink:
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Elsebeth

Jeg har lige været igennem nøjagtig samme projekt i vores nye lejlighed - og min erfaring er at du sagtens kan male dine ludbehandlede listelofter...
Jeg brugte en helt almindelig hvid loftmaling og det ser rigtigt godt ud..

Jeg vil klart anbefale at grunde loftet først - Malingen opfører sig meget pænere på den måde.. Husk at slibe evt ujævnheder/samlinger og spartle sømhuller, samlinger etc. med plastiktræ

Jeg kan se på billederne at der er knaster i træet.. Husk at smide shellak (<-- usikker på stavning) på alle knasterne så de ikke slår igennem bagefter...

Så altså:
grundrens
spartle huller
slibe
shellak på knaster
grunde
male


Mvh
/Niels
Bedre sent end aldrig :oops: Men tak for tippet - det tænkte vi jo nok. En maler havde " bildt os ind" at det skulle slibes . grundes med noget helt specielt 2 gange og så males 3 gang, der efter - Det var næsten ikke til at overskue. Heller ikke prismæssigt
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Elsebeth.

Jeg vil give Niels ret. Vi har selv overtaget et hus med hvidludet lofter. Vi grundede og malede derefter 2 gange. Resultatet blev rigtig flot. Men man skal huske at forsegle knasterne med Shellak.

Vh.
René
Hej Elsebeth.

Jeg vil give Niels ret. Vi har selv overtaget et hus med hvidludet lofter. Vi grundede og malede derefter 2 gange. Resultatet blev rigtig flot. Men man skal huske at forsegle knasterne med Shellak.

Vh.
René
Tak for hjælpen, vi har valgt ( eller fået overtalt søster smile ) til at bruge Panelhvidt (ekstra hvid) fra Triptrap. Det med shellak var en lidt uoverskuelig opgave, da der bare var 1000000 knaster i det træ. Vi er ikke gået igang endnu, men jeg skal nok melde tilbage hvordan resultat er blevet når vi engang er færdige. Det bliver jo selvfølgeligt ikke HELT hvidt, men vi kan lysne det meget og få dækket over det ikke ret pæne resultat fra før :lol:
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også