Stigende vandforbrug

Jeg lukkede for varmen til radiator 3 dage siden. Drejede bare sommerventilen på luk. Og der er koldt nu på anden side af røret. Slukkede ikke cirkulationspumpen som jeg altid har gjort før hen. Da jeg har fået skiftet den gammel til en ny lavenergi alpha. VVS'er sagde der ingen grund til at slukke den. Den står på autoadapt nu. Og måler 0.3 m2/h. Men hvor løber de 300 liter hen i timen. Startede på 0.1 først dag og så steget.  

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

De 300 l forsviner "ingen steder hen" Cirkulationspumpen cirkulerer det samme vand rundt i systemet. Måske skal den også cirkulere ind i gennem varmtvandbeholder, eller til noget gulvvarme, så slv om du lukker kan der være lidt forbrug alligevel. . 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

"tænker at lade det være" Det tror jeg er det rigtige. Gulvvarmen har egen cirkulationspumpe til at føre det rundt i kredsene. Men der skal jo pumpes noget varmt vand hen til gulvvarme shunten, så mon ikek det er dt du kan se på pumpen. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik

Når jeg har lukket sommerventilen. Så det kun vand til radiator jeg lukker? Kan se cirkulationspumpen til radiator køre 0.5 m2 i timen nu. Så stigende. Pumpen til gulvet er tændt nu da gulvet kalder på varme. Men ingen varmt vand kommer ud. Det sådan set fint nok. Så det hele slukket. Men tænker bare cirkulationspumpen til gulvvarmen står og kører uden vand i. Og ville være tændt til luft temp stiger til de satte grader. Kan jeg med fordel sætte temperaturen lavere på føler. Så der ikke bliver kaldt på vand. Og dermed pumpen slukker? Mvh   

Det er altid en fordel at sænke gulvvarme blandings temperatur så meget som mulig. Det betyder ikke at din pumpe kører mindre, men det betyder en mere jævn og dermed behagelig varme i gulve. Hvis den står højt slår rum termostat hurtigere fra, og gulvet bliver koldere, for "pludselig" at kalde på varme igen og betonen skal varmes op, 

Jeg ville måske slukke den pumpe til radiatorer, men tænde den en gang i måneden så den ikke gror fast. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik

Jeg har sat gulvtermostater på 16 grader. Så lukker de ikke vand ind og pumpen er lukket. Det rigtigt godt. Kan se jeg har for høj retur temperatur nu. ? Målt imorges 52 grader. Men er det forbrugsvand. Har veksel fjernvarme. Retur hele vinteren har lagt stabilt på 30-32 grader. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis