Trække kabler til Sonos i trækrør?

Hey,


Ville lige høre. Har trækrør et par steder, hvor der pt. er trukket højtaler kabler. Har så købt Sonos hvor de selvfølgelig kun kører på strøm. Er det lovligt at trække sådan et almindeligt 230v kabel i eksisterende trækrør?


http://www.av-connection.dk/?PNo=60-057&gclid=Cj0KEQjwoqvIBRD6ls6og8qB77YBEiQAcqqHe_JzaQCfzzkUJHoLkw8nISQdywV-D5vFCVKnojweOpkaArAE8P8HAQ

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er kun lovligt, hvis dine højttalerkabler har samme isolations niveau, som de 230V kabler du vil trække, og det er meget tvivlsomt. Så svaret må blive et nej.


fase

Sådan som jeg forstår det vil han trække en forlængerledning i et tomrør for at føre strøm til sit anlæg.

Om forlængerledningen ligger i samme rør som højttalerledningen ved jeg så ikke.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

undskyld har set det kabel det drejer sig om... jeg kan ved gud ikke se hvorfor det skulle være ulovligt at bruge et tomrør til at skjule kablet i.... når nu tomrøret ikke er en del af den faste elinstallation 

det giver ikke meget menig at det må hænge og dingle frit, men ikke skjules i et tomrør som man kun har sat op for at skjule et højtalerkabel 

Annonce

Jeg opfattede spørgsmålet som der skulle være både højttaler kabel og 230V kabel i samme rør, hvis der kun skal 230V kabel i tomrøret, er det helt lovligt.


fase

ok her kommer så et ? til el guru'erne (for det er jeg ikke selv), hvis jeg nu er træt af at se på den ledning hvor mit anlæg er sluttet til så må jeg vil gerne gemme det væk i et tomrør.. hvis jeg nu også syntes at min højtalerkabel skal gemmes væk må jeg så ikke gemme dem i samme rør ??? eller skal der så lægge et nyt ved siden af ?? i min verden svare det vil kun til en kabelbakke og i den må jeg da gerne fører både forlængerledning og højtalerkabel, eller ??? 

"Har så købt Sonos hvor de selvfølgelig kun kører på strøm"

Her menes det, at man med Sonos ikke skal bruge et højtalerkabel. Sonos er et trådløst system (bortset fra strømmen).  

Jeg vil mene, at det er fuldt lovligt. Men jeg er ikke elektriker, så kan ikke sige det med sikkerhed.  

mfrost skrev den 15-05-2017 11:55:39

ok her kommer så et ? til el guru'erne (for det er jeg ikke selv), hvis jeg nu er træt af at se på den ledning hvor mit anlæg er sluttet til så må jeg vil gerne gemme det væk i et tomrør.. hvis jeg nu også syntes at min højtalerkabel skal gemmes væk må jeg så ikke gemme dem i samme rør ??? eller skal der så lægge et nyt ved siden af ?? i min verden svare det vil kun til en kabelbakke og i den må jeg da gerne fører både forlængerledning og højtalerkabel, eller ??? 

 Du må kun trække både 230V kabel og højttalerledning i samme rør, hvis kablerne har samme isolationsniveau som det kabel, der fører den højeste spænding. Altså dit højttalerkabel skal være beregnet til 230V. Hvis højttalerkablet ikke er beregnet til 230V, skal det føres i sit eget rør.

I kabelbakker, som er åbne kanaler, og ledningskanaler, som er lukkede kanaler, skal stærkstrøm og svagstrøm trækkes i hver sin afdeling. Afdelingerne er skilt ad med skillevægge, så der ikke kan være tvivl om hvad der er hvad.


fase

Hej alle,

Mange tak for jeres svar. Jeg vil lige uddybe det, at jeg IKKE ønsker at trække højtalerkabel og "Forlængerledning" i samme tomrør. Da Sonos ikke kører på højtalerkabel, men kun skal tilsluttes 230V, så skal der kun trækkes en "forlængerledning" i tomrøret (med 230V)... 

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis