Vådrumsmembran I bad

Hej folk

Jeg har købt et hus fra 2005 hvor der mangler vådrumsmembran i brusenichen, det har medført fugt værelset ved siden af. 

Min tilsynsmand fra forsikringen påstår at vådrumssikring først blev et krav i br08 og forsikringen vil dermed ikke dække det. 

Har fundet denne skrivelse:

Siden 1995 har det været et krav, at der i badeværelsers vådzone skal være anvendt systemer med vandtætningsmembran med en tykkelse på mindst 1 mm.  

http://huseftersyninfo.dk/6.vaadrum/0/31

Er der nogle kloge hoveder der kan underbygge min påstand om at vådrumssikring i brusenichen var et krav i 2005 med en på dette tidspunkt gældende standard. 

Takker. 

Vh Heine


Heine
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Afgørende for hvilke krav der gør sig gældende er datoen for byggetilladelsen - ikke dato for ibrugstagningstilladelse. Men mon ikke de var 6 års undervejs med at opføre huset. 

Derfor se Bygningsreglement "Småhusreglement" 1998 afsnit 4.6  http://bygningsreglementet.dk/brs98_11_id351/0/42

som henviser til By og Bolig Anvisning 200 "Vådrum". By og Bolig Anvisning 200 skiftede navn til SBi Anvisning 200: "Vådrum". Du finder den på biblioteket. se side 19 - og hvis forsikringens tilsynsmand ikke har den i lommen, så må han/hun altså vende om i en fart og hente den. 

SBi Anvisninger nr. 200 "Vådrum" er nu erstattet af nr. 252 "Vådrum". 

Mjølner skrev den 15-05-2017 12:37:39

Afgørende for hvilke krav der gør sig gældende er datoen for byggetilladelsen - ikke dato for ibrugstagningstilladelse. Men mon ikke de var 6 års undervejs med at opføre huset. 

Derfor se Bygningsreglement "Småhusreglement" 1998 afsnit 4.6  http://bygningsreglementet.dk/brs98...id351/0/42

som henviser til By og Bolig Anvisning 200 "Vådrum". By og Bolig Anvisning 200 skiftede navn til SBi Anvisning 200: "Vådrum". Du finder den på biblioteket. se side 19 - og hvis forsikringens tilsynsmand ikke har den i lommen, så må han/hun altså vende om i en fart og hente den. 

SBi Anvisninger nr. 200 "Vådrum" er nu erstattet af nr. 252 "Vådrum". 

 Hej

Problemet er at min forsikringsmand mener at SBi 200 er en vejledning og derfor ikke et krav at følge.

Han hæfter sig ved 4.6.2 hvor det han kun mener at det er organisk material som gør at der skal bruges vådrumsmenbran. Mit hus er fuld murer.


Heine
Henrik19 skrev den 15-05-2017 13:46:54

Du kan se afgørelser fra tilsvarende sager i ankenævnet på dette link:

http://ankeforsikring.dk/kendelser/...glende%20vådrumsmembran%22%2C%22o%22%3A%5B%7B%22d%22%3A%221%22%2C%22p%22%3A%22AnkeforsikringClosedDate%22%7D%5D%7D 



 Hej Henrik

Kan du sende linket igen? Jeg kommer bare ind på forsiden hvor jeg kan søge.


Heine

Bygningsreglement 98 afsnit 4.6.1 skelner ikke mellem organisk og mineralsk materiale. 

Afsnit 4.6.2 skelner mellem organisk og mineralsk materiale og stiller ved organisk materiale krav om en ETA for membranmaterialet. 

Det er rigtigt at Bygningsreglement 98 kun vejleder i at SBI 200 anvisninger skal anvendes. Såfremt SBI 200 ikke er fulgt, skal sælgeren står til ansvar at føre bevis at bygningsreglementet 4.6.1 stk b ("Gulve og gulvbelægninger, herunder samlinger, tilslutninger, rørgennemføringer og lignende skal være vandtætte") er opfyldt. Så skal du se dampdiffusionsmodstandsberegningen for konstruktionen med tilhørende datablade, CE overensstemmelseserklæringer for materialierne.  

og hvis du er rigtig fræk, så finder du byggetilladelsen og ibrugstagningstilladelsen (i Kommunens byggesagsarkiv) - og måske finder du i den, at der at byggetilladelsen er betinget af at SBI 200 skal følges.  

Annonce
Mjølner skrev den 15-05-2017 14:14:09

Bygningsreglement 98 afsnit 4.6.1 skelner ikke mellem organisk og mineralsk materiale. 

Afsnit 4.6.2 skelner mellem organisk og mineralsk materiale og stiller ved organisk materiale krav om en ETA for membranmaterialet. 

Det er rigtigt at Bygningsreglement 98 kun vejleder i at SBI 200 anvisninger skal anvendes. Såfremt SBI 200 ikke er fulgt, skal sælgeren står til ansvar at føre bevis at bygningsreglementet 4.6.1 stk b ("Gulve og gulvbelægninger, herunder samlinger, tilslutninger, rørgennemføringer og lignende skal være vandtætte") er opfyldt. Så skal du se dampdiffusionsmodstandsberegningen for konstruktionen med tilhørende datablade, CE overensstemmelseserklæringer for materialierne.  

og hvis du er rigtig fræk, så finder du byggetilladelsen og ibrugstagningstilladelsen (i Kommunens byggesagsarkiv) - og måske finder du i den, at der at byggetilladelsen er betinget af at SBI 200 skal følges.  

 Tak for svaret Mjølner. Der står ikke noget i byggetilladelsen om SBi 200, så den taber jeg vist til forsikringen.


Heine

Der har været et krav om vådrumsmembran siden 1996 da BR95 trådte i kraft!

By og Bygs Anvisning 200 trådte i kraft i 2001 (så vidt jeg husker), og det er rigtig nok en anvisning på hvordan man kan udføre tingene, men det er nu sådan at hvis man ikke følger anvisningerne, så har man selv ansvaret for at påvise, at det udførte opfylder kravene, og det gør det jo tilsyneladende ikke i dit hus!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis