Problemer med kompressor

Jeg har en unimerco kompressor 25/11. Den har stået stille et stykke tid. Jeg har haft åbnet for tanken så der ikke stod vand i den.

Nu ville jeg bruge den i dag og den starter fint og pumper op til et vist tryk så ikke lige hvor meget. Så lukker den luften ud igen samtidig med at kompressoren stadig køre. Det er  lige som om den tror at trykket i beholderen er blevet for stort.  Kan det vaæe hydrostaten (den sorte box hvor man tænder og slukker den er gal med det er en Condor MDR 2 der sidder på. 

Håber meget der er nogle kvalificerede bud så jeg kan få den lavet og brugt i weekenden. På forhånd tak.


Claus
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det lyder som om din trykafbryder ikke stopper kompressoren, og overtryksventilen så åbner.

(det kan jo også være din overtryksventil, der kobler for tigligt ind)


Vi prøver igen, i morgen --

Vi skal først lige have konstateret hvilken ventil der lukker luft ud. Er det sikkerhedsventilen der "hænger"? Sikkerhedsventilen sidder der kun som sikkerhed, og skal kun lukke luft ud, hvis trykket i beholderen bliver for stort. 

Jeg kan ikke lige finde konkret data om din kompressor, andet at den ser god ud. Starter den uden tryk? Altså når den stopper, lukker den så lidt luft ud? Hvis den gør det, så må det være denne ventil, eller "styringen" der er galt med.


Søren O

Uden at kende den konkrete kompessor, så skal trykafbryder ( den sorte boks) generelt  stoppe den ved ca. 8,5-9,0 bar. Du kan tage låget af og skrue den ned i tryk med den større skrue der sidder ca. midt i. Sikkerheds ventil åbner ca. ved 10-11 bar- 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Har rodet lidt med den. Under den sorte plastik kappe hvor man tænder og slukker & eventuelt justere trykket ved at skrue på møtrikkerne der sidder oven på fjedrene. Sidder der nederst en aflang cylinderformet tingest  det er den der lukker luften ud igen. Ved ikke hvad den hedder ?. Tror det er der problemet ligger. 


Claus

Så er det trykaflastningsventilen der ér galt med..

Den lukker luften ud af selve stempelkompressoren, når den stopper, det gør at der ikke er tryk på cylinderne, når den skal starte op.

Det kan måske også være en kontraventil der hænger?


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Nu har jeg fået taget et billed af den der lukker luft ud selv når den er slukket. det er den messing farvede cylinder hvor den blå ledning går ind i det er et hul i den i toppen som man også kan se på billed (PDF) det er der luften fiser ud. Hvad hedder denne ting og kan jeg selv skifte den og behøver jeg noget specielt pakning snask pak garn eller ligende ?


Claus

Kommer der også luft ud af "hullet" når kompressoren køre?

Som jeg ser det er der to muligheder for fejl..

1 ventilen med den blå slange er defekt.

2 kontraventilen er defekt, jeg ved ikke hvor den sidder, er den defekt, vil den lukke alt luften ud af beholderen, når kompressoren stopper. (via ventilen med den blå slange)


Vi prøver igen, i morgen --

Ja der kommer luft ud af hullet både når den køre og når den er slukket. Der er også et andet problem den køre som den plejer og så når den kommer op i tryk og burde stoppe lukker den en masse luft ud på en gang og begynder at bygge tryk op igen samtidig med at den køre. 


Claus

Din kontraventil er defekt. Hvis kontraventilen lukkede som den skal, ville tanken ikke blive tømt når kompressoren skal stoppe. Kontraventilen sidder typisk hvor luftrøret fra kompressoren går ind i tryktanken. Du kan måske adskille kontraventilen, rengøre og smøre med lidt syrefri olie.



Søren O

Den lille ventil du har billede af skal udlufte cylinder og røret fra cylinder og ned til tanken, Kontrventil der sidder hvor føderøret går i tanken skal sørge for at det opbyggede tryk ikke udluftes. Men du skriver at den går op i tryk og lukker en masse luft ud samtidig med at den kører. Det tyder på at den ikke slår fra i tide og derfor når op på et tryk som åbner sikkerhedsventil. 

Så jeg er ret sikker på at det er pressostat / trykafbryder der er ikke virker, eller står til alt for høj tryk. Så jeg ville starte med at skrue ned for trykket indtil kompressor stopper på pressestat. Så må du se hvad tryk den så står på og vende tilbage med en opdatering. Du skruer ned på den største af de 2 justere skruer under det sorte dæksel. Der kan dog stadig godt være utæt kontraventil, men det kan du først konstatere når du får den til at slå fra på den rigtige måde, og ikke på sikkerhedsventil. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis