Problemer med bankelyde i vandrør (nybyggeri) - hvad kan det være?

Hej,


Vi har denne vandvarmer monteret i vores rækkehus fra 2016:

http://www.termix.dk/produkter/vand...p;PID=3808

Det er "VMTD opbl."-modellen, vi har.


For nylig er jeg begyndt at høre en høj bankelyd, når vi lukker for det varme vand i vores vandhaner. Det lyder lidt som et vandrør, der sidder løst og slår sig mod væggen. Lyden optræder kun når vi bruger det varme vand og ikke det kolde.

Derudover kommer der også høje spontane bankelyde i/omkring vores teknikskab på vilkårlige tidspunkter af dagen, som jeg lydmæssigt ikke helt kan placere. Lyder mest af alt som om en tung genstand støder mod væggen.

Jeg har ingen håndværksmæssig erfaring, men jeg formoder at der er tale om vandrør, der ikke er monteret korrekt eller lignende. Kan dog ikke lokalisere lyden, så frygter der er problemer med en skjult installation.

Desværre har vi at gøre med et byggefirma, som ikke er helt nemt at få i tale - så jeg forsøger at få et forspring ved at undersøge emnet selv, så jeg kan forelægge dem noget konkret og overbevise dem om at de skal sende en VVS'er el.lign herud og få det fikset.


Nogen bud på hvad det kan være?


Mvh nybyggeren
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan godt lyde som en kontraventil der hænger/sidder fast. 


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Hvis det er nybyg skal de da sende en ud og undersøge uanset om du ved hvad der er galt eller ej. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Epoxymanden, mange tak, det noterer jeg lige ned :-)

Lille Nissen, ja du har selvfølgelig ret, men det hænger desværre lidt hos vores byggefirma. Derfor vil jeg hellere være på forkant end at spilde tiden med at de forsøger at slå det hen med gætterier..


Mvh nybyggeren

Bankelyde - er det ikke kun når der tappes vand? Nye vandarmatur og magnetventiler i vaske- og opvaskemaskiner lukker lynhurtigt. Hos os er det det samme, men også for koldt vand. Når jeg er i kælderen er det helt tydeligt, og PEX-rørene bevæger sig ligefrem. 

Rent fysisk har vi en vandstrøm som har en ret høj hastighed. Når der så pludseligt lukkes for vandet, vil inertien i vandet give et trykstød. Trykstødet vil blive mindre ved lavere vandhastighed - f.eks. større rørdimension.


Søren O

Søren O. bankelyden optræder kun når det varme vand lukkes. Det kører igennem en varmeveksler, hvor det opvarmes. Vi har boet i vores hus i et halvt år, hvor der ikke har været nogen bankelyde. Det er pludselig begyndt her for en lille måned siden.

I løbet af dagen hører jeg også nogen spontane bankelyde, som optræder 3-4 gange i løbet af dagen.


Mvh nybyggeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Er din rørføring lavet i metalrør?


Søren O

Søren O. undskyld mit sene svar. Kigger jeg på mit anlæg, er det plastikrør der er støbt ned i terrændækket. 

Lydene kommer i øvrigt kun fra teknikskabet omkring vores vandvarmer, aldrig fra andre steder i huset.


Mvh nybyggeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også