Fyldemasse til huller i træ

Jeg har en metalliste, som er skruet ned i et stykke træ ved trappen.
Skruerne er dog løse nu, og jeg ønsker derfor at fylde hullerne i træet, så skruerne kan få noget modstand, når jeg skruer dem i de samme huller igen.

Jeg har tidligere forsøgt med et par knækket tændstikker, men søger en mere holdbar løsning.

Hvad fylder jeg i hullerne ?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du skal have skruer i igen, ville jeg lave nogle "pløkke" feks 8-10mm tykke, og så bore hullerne op, og banke pløkkene i, med trælim, skære af og pudse, inden du igen skruer listen fast.
Husk at bore for når du skruer igen, så du ikke flækker pløkken   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

@PinkHenrik 

Nogen bestemt måde (form, træ ect). man laver disse "pløkker" på ?

Hullerne er måske kun 3 mm bredde og 3-4 cm dybe - Giver det mening at bore større huller, så jeg kan få mere bredde på "pløkken" ? Jeg tænker det bliver svært med kun 3 mm.


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg tænker at trælim f.eks. Pattex eller epoxylim til metal må kunne klare udfordringen. Når så lige før limen hærder, giver du skruen det sidste lille nøk. 

Frank Chr. skrev den 02-05-2017 15:02:41

Jeg tænker at trælim f.eks. Pattex eller epoxylim til metal må kunne klare udfordringen. Når så lige før limen hærder, giver du skruen det sidste lille nøk. 

 Hvis vi taler Pattex, er det så blot denne du har i tankerne ?
http://www.jemogfix.dk/lim__1968/pa...am_9028471

Dingus3000 skrev den 02-05-2017 14:48:56

@PinkHenrik 

Nogen bestemt måde (form, træ ect). man laver disse "pløkker" på ?

Hullerne er måske kun 3 mm bredde og 3-4 cm dybe - Giver det mening at bore større huller, så jeg kan få mere bredde på "pløkken" ? Jeg tænker det bliver svært med kun 3 mm.


Hvis det skal være fint, så skal det være samme træsort som trappen, men da det alligevel bliver skjult af listen kan du bruge hvad som helst.
Jeg ville lave dem 8-10 mm, for dels er det nemmere at bore hullerne, og dels er pløkken til at lave og nem at banke i uden at den knækker nede i hullet(hvilket en 3-4 mm ville have nemt ved).
Du kan eventuelt købe en færdige dyvler i feks 8 eller 10 mm og så bruge dem. De er typisk lavet af bøg, som er en forholdsvis hård træsort, så det er klogt at bore for, når skruen skal tilbage i træet.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Når Henrik skriver pløkke mon ikke han mener trædyvler i f.eks 10 mm, du skal blot bore et 10 mm hul  og lidt trælim i sammen med en dyvel, så har du et meget godt greb igen....

Der er en alternativ løsning: Man finder nogle skruer magen til de oprindelige. Skruerne saves over i den halve længde. Hovedet smides ud, og spidserne puttes i hullerne med spidsen opad. De har samme gevind, så de passer fint sammen og fylder hullet ud.


Træd ikke på mine ledninger :o)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også