Udskifte vandhaner (udendørs)

De her to udendørshaner trænger til udskiftning, især den sidste da den ikke kan holde tæt efter at der igen er åbnet for vandet efter vinteren.

Hvilke dele skal købes? 

Jeg tænker at hanen på de første billeder kun behøver at få den skiftet den yderste del til noget ala dette: https://www.vvs-eksperten.dk/kugleaftapventil (Kuglehaner foretrækkes). 

Men den sidste hane ved jeg ikke lige hvordan håndteres.




4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ved den sidste skal du også bruge en galvaniseret muffe. Så skulle det være i orden.


Søren O

Hvis det skal være lovligt, skal hanerne udskiftes til haner med kontraventil, så den taphane du linker til er nogo. (der skal være kontraventil, så vandet ikke kan suges tilbage ved afbrydelser i vandforsyningen, eks er du ved at fylde vand i havebasinget og vandet forsvinder, så er der risiko for at vandet suges tilbage i ledningsnettet og skaber en forurening.)

Vedrørende den nederste hane, så findes der to typer, en skydeventil, som ikke har en indvendig pakning, og drypper den ud af "tuden" kan den ikke repareres.

Så er der en anden type hvor der er en indvendig gummipakning, her kan pakningen skiftes, med pakningssædet skal evt rettes af.

den ser sådan her ud pakningen er den sorte ring for neden i billedet. (hvis den er utæt ved håndtaget, kan du stramme den lille omløber lidt´)


Vi prøver igen, i morgen --

Jeg tror faktisk der sidder en frese hane med kontraventil to andre steder (nyligt skiftet af vvs'er). De er bare meget lidt go'e for håndleddene. Det kunne vi overveje at føre videre så der er lidt sammenhæng. 

Vil det være muligt at fjerne skydeventilen og blot sætte fx en frese hane på?

Du kan godt erstatte din skydeventil med en Frese hane. Du skal blot vælge den med muffetilslutning, eller bruge "løs" muffe. Frese er nok noget af det bedste der findes. Kniber det med håndleddene kan en kuglehane også anvendes, det kræver dog at der bliver monteret kontraventil før hanen.


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis