jord i stikkontakt

Hvis man har en stikkontakt fra dengang det var tilladt med stikkontakter uden jord ( dog med HPFI) må man så udskifte den med en stikkontakt med jord MEN dog uden at tilslutte jord da dette jo ikke forefindes --- eller skal man  bruge en stikkontakt uden jord 



bjarne
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du må kun bruge en stikkontakt uden jord.


Søren O

Det er korrekt nu, men jeg mener der var en kort periode hvor det var tilladt. Så hvis det er noget eksisterende kan det være lovligt


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nogen ide om hvor man kan fine ud af hvad der var tilladt hvornår ??? - jeg har nemlig sådant et tilfælde og synes jo det ville være idiotisk og dyrt at udskifte de nye der er med jord med nogle nye uden jord



bjarne

Ja har selv spekuleret på det, men problemstillingen er hvad der er lovligt. Jeg skal sælge huset og så skal der jo laves en elrapport der går op i hvad der er lovligt.

Mit problem er at jeg har et hus i 2 afdelinger. den første del er fra 1975 så no problemos. den anden del er fra 2000/2001. Her er der stikkontakter med jord, men jeg har opdaget at der er nogle af dem der IKKE er ført jordledning til ---- OG der kan ikke føres nogen jordledning dertil

Så spørgsmålet er om de kan gøres lovlige ved at udskifte dem med kontakter uden jord

eller om de er lovlige da de er fra 2000/2001. Har læst i en anden tråd at det først er efter 2009 det her med jord i stikkene blev et "problem"






bjarne

Synes bare at du skal sætte blændplade på dem der ikke er forsynet med jord, så er det i orden, og det koster ikke mange kroner.


Søren O

Tak - men spørgsmålet er om en autoriseret elmand oså vil synes det når han syner ????


bjarne

Den del af din installation der er udført i 2000-2001 må ikke indeholde stikkontakter med jordben hvis der ikke er jordleder ført frem til dem. Installationen skal være udført 1974 -1994 for at det overhovedet kan komme på tale, og så sluttede det i 2009 med at man ovehovedet måtte udskifte på den måde i installationer fra denne 20 års periode.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

tak. det var da klar tale  

så m.h.t de stikkontakter MED  jord der er opsat i nybyggeriet i 2000/2001 OG som der IKKE er ført  jordledning til, dem skal jeg skifte ud med stikkontakter uden jord -  det er jo klar tale

Alternativt skulle jeg føre jordledning til dem, men det er ikke en praktisk mulighed

Følgespørgsmålet  er så. Er installationen så lovlig ? SKAL der ikke være jord i  stikkontakter og være ført jordledning til dem når installationen er fra  2000/2001

og følgespørgsmålet til det er så, at såfremt der SKAL  være jord og jordledning og det ikke er muligt at føre en jordledning  frem, hvad gør man så - bare lever ,med at det ikke er en lovlig  installation  

tak for din hjælp


bjarne
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis