Skrueklemmer C-type

Jeg har set nogle isolerede klemmer, hvor lederne lægges sidelæns ind og klemmes mod hinanden med en skrue.

De sparer megen plads. Jeg kan ikke finde dem i katalogerne. Kender I typen?

fusker


fusker
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kender dem kun fra nogle ældre Solar strømkanaler. De er lidt lige som mekanikerens "strømtyve" men uden isoler knive. Jeg kan ikke rigtig se pladsbesparelsen i forhold til alm. samlemuffer


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Erik, man sparer plads ved at lægge gennemgående leder ind i klemmen uden at klippe den, man sparer altså en U-bøjning. Der skal afgrenes fra en rørdåse i en ledningskanal, og der er ikke megen plads. Mvh fusker


fusker

De er udgået, og ikke længere tilladte at bruge.
De var netop brugt i klemliste installationer og var "smarte" ...når man ser bort fra brandfaren ved at have uisolerede samlinger liggende i en trækasse oppe under loftet   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Æv!

mvh fusker


fusker

Der skal ikke laves U bøjninger på ledere når man bruger enkelt samlemuffer. Det er kun ved kronemuffer. Jeg vil tro at de klemmer jeg tænker på fylder 4 gange så meget som samlemuffer. Og de kan under ingen omstændigheder ligge i hverken en rørdåse eller JAUS dåse. Det de kunne var at sidde midt ind på en leder med større kvadrat, uden at klippe den over, blot afisolere. Så kunne samme kvadrat eller mindre gå fra.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Tror jeg forstår. Der er vist ikke enighed om hvad forskellen er på samlemuffer/kronemuffer/klemmer, betegnelsen bruges i flæng. Dine samlemuffer er aflange med hul i begge ender, OK? Kronemuffer har kun et hul. Ordet klemmer kan dække begge dele.


fusker

Samlemuffer har kun et  hul, kaldes også endemuffer. Kronemuffer har hul i begge ender.


fase

Der er nu ret stor enighed om hvad der er samlemuffer (De kan også være dobbelte men stadig fra samme side).https://www.greenline.dk/k/elartikl...ffer eller%3Ca%20href=" rel="nofollow" target="_blank"> kronemuffer https://www.greenline.dk/k/elartikl...5-kvd-1pol

Kronemuffer siger jo sig selv at det er med 2 huller ligesom kroneafbryder er dobbelte. Sådan ser samlemuffer ud. Jeg kan desværre ikke finde de store C klemmer de´r er spørgemåler i starten-



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for svarene!


fusker
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis