Max højde af skur i skel med støttemur

Jeg er bekendt med Bygningsreglementet, og at jeg må opføre udhus med max højde 250 cm i skellet. Men når naboens grund ligger 70 cm højere end min, og der er en støttemur i skellet, må jeg så bygge højere end de 250, så længe skuret ikke syner højere set fra naboens side?


Bygningsreglementet bruger ordet niveauplaner, som fastsættes af kommunalbestyrelsen(!?) - men ikke hvordan disse fastsættes - og 'lodret højde fra naturligt terræn'.

Må jeg bygge mit skur i højden (målt fra min egn side af skellet):

A/ 250+70 = 320cm

B/ 250+70/2 = 285cm

C/ 250cm


Jeg kunne selvfølgelig spørge oppe på Kommunen, men jeg tænkte at nogen herinde måske havde erfaring med tilsvarende.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja det har jeg erfaring i, dog omvendt situation, her er terrænnet ca. 0,5 m højere end naboens, også med støttemur. Her skulle der skæres 25 cm af højden på et skur inden placeringen blev godkendt. Så jeg vil mene du logisk set kan lægge 35 cm til højden på 250 cm. 

Hej Frank.
Interessant. Jeg havde egentlig slet ikke overvejet den omvendte situation: altså hvis den højereliggende nabo bygger et 250cm højt skur i skellet, så vil det jo overstige 250cm set fra den lave side af skellet. Men du mener altså, at reglerne er således, at naboen ikke ville få tilladelse til at bygge i fulde 250? Men der skal jo som regel ikke tilladelse til at opføre skur (under 35 m2), så hvordan skulle naboen vide, at den normale maxhøjde ikke gælder for ham? Han har jo ikke overtrådt bygningsreglementet.

Jo for selv om der ikke skal søges om byggetilladelse skal reglerne under alle omstændigheder overholdes, herunder regler om terrænforhold, og det er man som byggemester selv forpligtet til at sætte sig ind i. 

Ps. Man kan muligvis søge om dispensation, men det kræver vist en accept. fra naboen.

..glemte lige - der er jo også den mulighed at rykke skuret noget tilbage på ens grund, så den planlagte højde kan opnås.

Næh. Men jeg vil gerne have solceller på taget og derfor størst mulig hældning - ensidig, fordi skuret bliver lidt smalt (ca 3 - 3,5m) pga. afstanden til hus. Medmindre jeg kan få lov at bygge nærmere en 2,5 m (afstandskravet til andre bygninger på grunden). Jeg kan derfor heller ikke rykke det tilbage på grunden, som du foreslog, Frank.

Skal man have byggetilladelse for disse ting (altså dispensere for afstand til hus og højde over 250 i skel), eller er en anmeldelse nok? 

Du skal nok huske at tage solceller med i din højde, selv om de ikke er direkte nævnt i beregnings eksempel. Det har jo været fremme med lovforslag at bygninger op til 50 kvm. kan opføres uden byggetilladelse, Men om  det er vedtaget er jeg ikke klar over Men skal der en dispensation til, så kommer du naturligvis ikke uden om. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

men når solceller er på banen er der andre regler der gælder, prøv at se her

http://kelsted.dk/Nyheder%20fra%20b...angere.pdf

der står at du skal søge byggetilladelsen hvis anlægget opføres på en bygning som dermed bliver højere end 2,5 m inden for en afstand på 2,5 m til skel.

Jeg vil mene du skal søge om byggetilladelse hvis du ikke mener at du kan overholde max højde eller afstandsregler.

Har du overvejet at bygge skuret (delvis) sammen med og tættere på boligen, det kræver godt nok byggetilladelse men det kunne løse udfordringen. 

Ps. Det er vist sådan at for hver meter man trækker skuret tilbage fra skel kan man øge højden med 25 cm.  

off.topic. Er der i grunden forretning i at etab. solcelleanlæg idag?

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis