Omforme 230V til 400V

Hej

Jeg har lige købt en softicemaskine som kører på kraftstik. 

Den bruger kun 2,5 KW så jeg ønsker at få den lavet om så den kan køre på alm. 230V stik istedet.

Jeg har læst mig frem til at man skal købe en trefo, men jeg har lidt svært ved at finde ud hvilken en jeg skal bruge.

Jeg har set lidt på denne her, men jeg ved ikke helt om den er kraftig nok: Link til trefo

Er der nogen der ved noget om hvilken en jeg kan bruge?

På forhånd tak


Emil
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den transformator som du linker til kan du godt glemme. Det er en trafo som omdanner til 24 volt og kun 63 VA - svarer nok til ca. 60 W (afhængig af virkningsgraden).


Den trafo du skal bruge, vil jeg mene skal kunne klare 16 amp. i 240 v indgangen. Selvfølgelig kan den skaffes, men ikke i jemogfix. 

Hvad med din softicimaskine - kører den kun på 2 faser? Hvis du skal bruge 3 faser, duer denne løsning ikke



Søren O

Hvis din softicemaskine er til 230V så skift stikket fra kraftstik til et 230V stik. Den transformer, du har vist, kan du ikke bruge, fordi den er beregnet til at transformere fra 230V eller 400V til 24V.

Tag evt. et billede af mærkepladen, så vi kan se hvilken spænding, den skal tilsluttes.


fase

Her er de data som jeg har på maskinen:

Jeg har nogle andre maskiner der bruger 3kW og de kører nemlig på 230V. Jeg ville derfor tro at det også var muligt at lave på denne maskine. Jeg ved bare ikke helt hvor omstændigt det er.


Emil

Du kan ikke tilslutte din maskine til 230V, fordi den er lavet til 3 faser. Det er sikkert kølekompressoren, der 3 faset. Så du må finde en 3 faset stikkontakt   .


fase

På det øverste skema står der 230/400 volt 3 faser, en frekvensomformer kunne være en mulighed, den kan omdanne " 1x  230 volt" til "3 x 230 volt", men om der er andre ting der kan spille ind skal jeg ikke kloge mig på.

Men min anbefaling er nu at få ført 3 x 400 volt frem..


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Det med frekvensomformer 1 faset  til 3 faset 230V virker på en almindelig motor. Men betingelsen er at man monterer om i klemkassen. Dette er en soft ice maskine og så vidt jeg kender kølekompressorer er det ikke muligt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

den billigste løsning vil sikkert være at trække et 5 ledet kabel fra din sikringsboks, og så få en elektrikker til at montere et sikringsgruppe og et kraftstik

hvis du laver forberedelser, trækker kabel mm. kan det gøres for et par tusinde.

alternativt må du se om den evt kan kobles på et eksisterende kraftstik - hvis der f.eks. findes komfur, opvaskemaskine lige i nærhedden

Du kan ikke "sådan lige" omforme 1 fase 230V til 3 faser 230/400V. 

Den motor der sidder på kølekompressoren i din softicemaskine forventer 3 faser i den rigtige rækkefølge - 120 grader forskudt - ellers drejer motoren ikke rundt.
Hvorfor mon hedder "kraftstrom" på tysk "Drehstrom" = drejestrøm.  

Få dig en elektrikker til at hjælpe dig. 

Mjølner.

Det hedder Drehstrom fordi den trefasede strøm laver et drejefelt, hvor 3 faser er det mindste antal faser, der kan anvendes til at få en bestemt omdrejningsretning.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis