højtryksrensning af fliser og vandglas

hej
jeg skal til at vaske/rense mine terressefliser - for første gang, de er 10 år gamle og meget 'sorte'
til det bruger jeg et specelt flisehoved på højtryksrenser (proffessionel.model patio), så det sker skånsomt.

jeg har tænkt følgende metode.

1. sprøjte algefjerner ud om aftenen og lade stå natten over
2. rense med højtryk patio renser
3. efterfylde med nyt fugesand i fuger
4. vande med base (kautisk soda opløsning) 1 dl til 5 liter vand
5. afslutte med imprægnering med vandglas 500 ml til 1 liter til 3 liter vand

ser det korrekt ud ?, hvor stor en mængde vandglas skal man bruge til 100 m2 og hvordan skal det påføres ( med rulle ?)

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Niels Christian. 

Jeg står nu i samme situation som dig! 

Virkede ovenstående fremgangsmåde? 

ja det virkede over alt forventning og ser stadig super flot ud (hvilket ikke er så mærkeligt da der kun er gået 1 år)

jeg bliver lidt i tvivl om jeg fik sprøjtet algefjerne på først alle steder - men mener jeg fik gjort det.


Jeg brugte en god kraftig semi prof højtryksrenser inkl prof rensehoved til fliser fra karcher. meget nemt at arbejde med og jeg skulle blot 'støvsuge' for at fliser blev super flotte.

Mens man arbejder kan man med højtryks renseren "feje" snavset vand og opskyllet jord ved blot at vippe partio hovedet og med trykket fra denne skubbe slamet væk.

Jeg behandlede det efterfølgende med kautisk soda og vandglas. det malede jeg på med rulle. så vidt jeg husker lavede jeg vandglas i en opl 1:8 og soda 2 dl til 5 liter lunken vand.

køb tørt "rigtig" ukrudst hæmmende fugesand og strø det først ud når fliser er tørre - det gør det meget lettere at få ned mellem fliser.


Vær også opmærksom på at det vand som spules væk er meget snavset og skal kunne løbe et sted hen - jeg havde nogle kloak dæksler i haven som  jeg kunne åbne og lede snavset vand væk den vej - på det sidst eaf billederne kan du se at jeg ude i kanten har et kloak dæksel som er løftet af.

man kan evt. lede det ud på græsplæne eller ligne.

her er et par billeder af arbejdet mens det skrider frem og da denne sektion var færdig

Jeg vil uden tvivl gøre det igen om nogle år da det ikke var så besværligt - jeg brugte ca. 3 timer på ovenstående - i hverfald meget nemmere end at luge ukrudt som vi har gjort de sidste 5 år uden større held...


Hold da op - det lyder slet ikke så indviklet, som jeg er ved at gøre det til i tankerne.
Det er vist bare noget med at springe ud i det tror jeg.

Tusind tak for udførligt svar.
Og sikke et flot resultat du har fået! 

Hej, 

Hvordan bliver overfladen på fliserne når man bruger vandglas? 

Trænger det ind i fliserne eller dannes der en "glat skorpe"? 


Heine

ja det trænger ind i fliser og nej, det er "usynligt" så ikke noget at være spekulere over.

meget nemt at "male" på med en rulle på stang og sviner ikke som normal maling gør.

Annonce

Hej med jer, 

Super godt indlæg. 

Har et enkelt spørgsmål . 

Smører i vandglas på før i strøer sand ud. Tænker man så slipper for at mixe fugesand med vandglas? 


Kan man købe vandglas i større portioner end Borups 3/4 l flasker?


Når lysten driver værket

Ja, 

Vandglas fåes i 5 liter til 139,00 i et par netbutikker. Blot søg google "vandglas 5 liter" 

Det er alt for dyrt at købe det som 0,5 liters til 39.95. Desværre den eneste størrelse, vi kan købe lokalt. 

Hej med jer flisefolk!

Jeg er lige gået i gang med at rense mine 10-12 år gamle lysegrå fliser, som også var blevet temmelig sorte og fulde af lav/flisepest. Ovennævnte metode er helt sikkert ganske god, men kræver en del udstyr, bl.a. højtryksrenser mv.

Jeg tænkte, at det måtte kunne gøres nemmere, så efter nogle kvalificerede overvejelser, besluttede jeg at lade materialerne og ikke mig arbejde på sagen :-)

Jeg blandede 2-3 dl tyk brun sæbe med lige dele kaustisk soda (begge dele er kraftige baser) og 2,5 l vand og rørte det godt sammen. Med en blød fejekost fordelte jeg blandingen over et areal på ca. 6 m2 og dækkede det til med tynd plastik af hensyn til trafik af børn og husdyr. Jeg lod det ligge i 2 døgn (ét er sikkert nok, det prøver jeg med det næste stykke). 

Herefter spulede jeg med vandslange og fejede med en blød kost det hele væk, og RESULTATET VAR FORBLØFFENDE GODT! se billedet.

Jeg vil nu imprægnere med vandglas, som er en rimelig billig og nem metode.

I får lige et billede, når jeg er færdig med hele terrassen :-)



Det ser dælme godt ud. Det virker til at du har fundet en god opskrift. 

Jeg er spændt på at se hvordan vandglas kommer til at se ud. 

Om de bliver lidt mørkere at se på. 

Mon ikke der også går en pæn rum tid før der gror noget frem mellem fugerne igen, med den behandling? 


Elektronikteknikeren
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også