Knastlak


Har noget udendørs træbeklædning, hvor malingen pletvis skaller af. 

Det er trykimprægneret træ. Det er for 2-3 år siden er blevet behandlet med en tradtionel alkydmaling. Forinden er alle knaster blevet behandlet med knastlak. Og det er helt sikkert lakken der nu skaber problemet. 

Det er en såkaldt "vandig knastlak" og vandet i lakken skaber problemer med vedhæftningen af den oliebaserede maling.I al fald tænker jeg det er sådan det hænger sammen. 

Udfordringen er, at det er ru brædder og hvis jeg sliber alt for meget på dem, så tror jeg ikke det bliver pænt. Min umiddelbare slagplan er at fjerne det løse maling med en stiv kost og måske slibe forsigtigt på det. Herfra kan jeg vælge at male med acrylmaling (det vil jeg helst undgå) eller forsøge at genskabe vedhæftningsevnen og male med samme alkydmaling som tidligere. I sidste tilfælde er spørgsmålet om man kan opløse lakken med et eller andet eller behandle det på en måde så den anden maling vil hæfte? 

Alle input er meget kærkommen :-)

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du bruger alkydmaling er behovet for knastlakering ikke så stort. Jeg ville forbehandle (evt. et par gange) med alkydmaling med god optørring imellem og afslutte med fuldmaling af emnet.

Men hvis du absolut vil have noget på, der hedder noget med knastelak, så findes der da flere produkter, der ikke er vandopløselige. Shellac f.x. men eller så så søg på "spærregrunder udendørs".

Tjah kosten som du foreslår er da et forsøg værd. Særligt hvis det betyder noget at bevare et rustikt udtryk er jeg enig i, at slibning ikke rigtig er vejen frem.
Hvis kosten ikke er tilstrækkeligt kan en højtryksrenser måske også bruges. Den sikrer ihvertfald at træet forbliver ru.

Når jeg har fjernet den løse maling og er nede ved knastlakken - kan jeg så behandle det med noget, så alkydmalingen igen vil hæfte? Alternativt påføre noget der kan opløse knastlakken?

Anyone? Når jeg har fjernet den løse maling - kan jeg så så behandle den vandfortyndede knastlak inde bagved med noget, så jeg igen kan male med alkydmaling ovenpå?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også