Træterrasse besat af alger - slibning?

Hej. Vores træ-terrasse er fuldstændig grøn af alger. Prøvede sidste år med knofedt og algerens at komme det til livs, men det virker slet ikke. Er ikke sikker på, om træet er trykimprægneret, hvis det betyder noget. Vi har talt om at slibe den - kan/bør man det? Og i så fald hvilket slags værktøj skal man bruge til det? NB: Ingen af os er de store gør-det-selv-hajer, så det skal ikek være super avanceret udstyr eller teknik :-)

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej og velkommen
Giv det noget aglefjerner og arbejd det godt ind med en blød børste/kost, lad det virke i nogle dage, og derefter vask/skur, så skulle de gerne være fine igen, når det bliver tørt nok, så giv træet noget imprægnering.

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for dit svar. Men desværre er det allerede prøvet..... jeg har skrubbet og skuret efter en gang algerens, men det hjalp kun minimalt. Derfor tænkte jeg på noget mere grundigt - slibning?
Eller kan man måske "bare" male brædderne, eller kræver det at algerne kommer af inden?

Hvilken type algefjerner har du brugt ?

Jeg har flere gange givet vores, og efter nogle dage er algerne døde og helt grå..

Jeg brugte Rodalon husk at købe den til udendørs, der er dobbelt så meget af det virksome stof i.. ( og i en lidt krads blanding)

LINK RODALON


Vi prøver igen, i morgen --
Brugte en der hed Ecostyle...
men frygter bare, hvid jeg prøver med noget algerens igen, selvom det er en der virker bedre, at jeg så skal ligge og skrubbe derude i flere dage - som jeg gjorde sidst uden resultat 🙄
Jeg har lige brugt Rodalon og det virker.
Bland det som flasken skriver, og sprøjt det på, og lad det sidde i et par dage, og derefter er algerne døde. Så kan de renses af med en stiv kost og vand fra haveslangen, i rigelige mængder.

Det med at male kræver også at du får alle alger og urenheder af, for ellers vil din malede overflade ligne noget der er løgn, i løbet af ganske kort tid.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
OK, jamen det kan være jeg skulle gøre forsøget - det er da i hvert fald til at gå til :-) Skal det helst sprøjtes på eller er det bedre at vande det på - så det får mere af blandingen med det samme? Kan se at producenten skriver, at man helst skal fugte terrassebrædderne forinden, hvis der er kraftig belægning, er det også jeres erfaring?

Ja, sprøjt først med vand (ikke så meget at det sejler, bare så det ikke er tørt), så overfladen er våd, så sprøjter du Rodalon opløsningen på (jeg brugte en af de billige 5liter tryksprøjter til en 50'er), og så sætter du dig med en kølig og venter et par dage inden det hårde arbejde med stiv kost og mere vand starter


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Købt - det prøver jeg. Tak for jeres svar! :-)

Det er nemmest med en sprøjte, så får man et jævnt lag, jeg fugtede ikke brædderne først.
Rodalon er for øvrigt ikke et godkendt algebekæmpelsesmiddel, men du må gerne "vaske" terrassen med det, at algerne så også forsvinder er jo bare en fordel extra.
Ecostyle er det eneste godkendte algebekæmpelsesmiddel, men det er ikke ret effektivt.

Jeg har forøvrigt lige haft et firma til at algebehandle mit tag, og fik for første gang også givet fliser, træterasse , samt plankeværk.

Sneg mig lige til at se hvad de brugte det hed Antialgin 50, mener det er som Rodalon bare meget mere konsentreret.

 


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også