Spireahæk eller anden hæk?

IdaMarcussen
IdaMarcussen
Postnr: 8000
IdaMarcussen IdaMarcussen

Sidste år blev min nabo og jeg enige om at fjerne nogle grantræer, som stod mellem vores haver. De skyggede alt for meget. På min side af er der en spireahæk, som jeg har skåret ned (20-30 cm). Det har resulteret i at naboerne kan kigge lige ind i vores stue... 

Er det muligt for spireahækken at blive høj nok (minimum 250 cm) til at den kan dække for udsigten for os begge? Eller har I andre bud på hække der kan dække? Det må meget gerne være noget der vokser rimelig hurtigt, så jeg kan nyde sommeren i baghaven!  Jeg har kigget på nogle forskellige hække på plantorama.dk, men jeg kunne bruge nogle input...

Ida Marcussen
Frank Chr.
Frank Chr.
Postnr: 8700
Frank Chr. Frank Chr.
Nu findes der omkring 70 arter af Spirea-buske, fælles for dem alle er at de er temmelig langsomt voksende i forhold til andre hurtigløbere som f.eks. den lidt kedelige Liguster.
Men din Spirea skal nu nok komme igen og jeg vil tippe på den når max. højden på 2 - 2,5 m om ca. 12-15 år.
Andre gode (og hurtige) hækplanter kunne være Lærk, Tjørn og Sitkagran.
IdaMarcussen
IdaMarcussen
Postnr: 8000
IdaMarcussen IdaMarcussen
Hej Frank! Tak for svaret Det kan godt være jeg skal overveje en af de andre "hurtighække" i stedet.
Ida Marcussen
ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand
Det eneste du kan få til at lukke af her til sommer er et plankeværk, som f.eks. flethegn. Men det kommer heller ikke op i den højde. Naboen kan faktisk bestemme at hækken kun skal være 1,8 m hvis den står i skel. Står den inde hos dig, har de naturligvis ikke noget at sige i det.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Frank Chr.
Frank Chr.
Frank Chr. Frank Chr.

Jo alt hvad der hedder hegn inden for 1,75 fra skel (også kaldet egethegn) har naboen skam også inflydelse på mht. højden.  Det er kun indre hegn man har fuld råderet over. 

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand
Men med enighed imellem naboer kan alt jo lade sig gøre.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Frank Chr.
Frank Chr.
Frank Chr. Frank Chr.
Skrevet af ev elmand på 29-03-2017 22:16
Men med enighed imellem naboer kan alt jo lade sig gøre.

Ja man kan frit aftale hvilken højde fælleshegn (og egethegn) skal have.  

Chacha
Chacha
Postnr: 4300
Chacha Chacha

Efter vi fik udbetalt vores penge for flyforsinkelse, så besluttede vi os for at smide pengene i en ny hæk. Jeg må indrømme at det er blevet så pænt, selvom vi havde en hæk, er denne en hel del pænere. 

Tænk engang hvor stor forskel det kan gøre, at få en ny hæk. 

Jeg kan kun anbefale at man får det gjort!

Vil du være med? Log ind for at svare.