Gulvvarme slange på 16mm

Fruen er desværre ændret mening vedr. Radiatorvarme i vores værelser, så de rør jeg har trukket i gulvet til rummene til 15mm er blevet en udfordring. Da gulvvarmeslangerne er 20 mm.

Jeg spurgte vores lokale VVS varehus om man ikke kunne bruge 15mm slanger i stedet, men det sagde han nej til. De var ikke godkendt pga. Manglende iltbarriere.

Jeg fandt så disse og er nu godt forvirret

https://www.bauhaus.dk/pex-ror-gulvvarmeror-16-mm-120-m.html#full-description

Er det ikke netop til gulvvarme?

Min frygt er derudover om disse 16mm slanger er gode nok til at varme et betongulv op i de små rum på ca. 9-15 m2

Skal jeg skuffe fruen og sige at der ikke kan komme gulvvarme, nu hvor hun er gået med til at vi graver resten af huset op efter første omgang lige er afsluttet.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
16mm vil jeg mene er til spånplade.

Man bruger 20mm slange i støbte gulve Der kommer dobbelt så meget vand igennem et 20mm pex end et 16mm.

Så om det er nok er jeg svar skyldig
Hvis ellers din 16 mm gulvvarmeslange er godkendt til nedstøbning, ser jeg intet problem i at anvende den. Det er små rum, så slangelængderne bliver ikke så lange. Det vil nok være en god idé at have en mindre afstand mellem slangerne - jeg vil tro max. 15 cm, for at kompensere for den lavere overflade på slangerne.
Husk at ved indregulering, skal du ved 16 mm slanger, regne det som om der var brugt dobbelt længde 20 mm slange.

Søren O
Man kan godt få 15 mm pex med iltbarriere, ellers ville man jo ikke kunne bruge det i varmeanlæg. Man kan også få det som universal, som kan bruges til både vand og varme.
Skrevet af mfrost på 30-03-2017 08:38
overgangsstykke og problem er løst

 

Så vil jeg desværre få en samling i gulvet og det vil jeg være ked af. Men tanken har strejfet mig.

 

Annonce
Skrevet af Søren O på 30-03-2017 09:14
Hvis ellers din 16 mm gulvvarmeslange er godkendt til nedstøbning, ser jeg intet problem i at anvende den. Det er små rum, så slangelængderne bliver ikke så lange. Det vil nok være en god idé at have en mindre afstand mellem slangerne - jeg vil tro max. 15 cm, for at kompensere for den lavere overflade på slangerne.
Husk at ved indregulering, skal du ved 16 mm slanger, regne det som om der var brugt dobbelt længde 20 mm slange.

Tror det bliver løsningen for 2 af rummene. Heldigvis havde jeg på forhånd trukket 2x2 ekstra tom-rør til 20mm slanger, så det må blive de 2 mindste rum, der får 16 mm i gulvet. 

Vil det så være en ide at ligge slanger et par cm højere i betongulvet. - jeg ligger ca. 10-12 cm beton i rummene og i de eksisterende har jeg hævet slanger 2 cm over isoleringen.

 

 

15pex kan godt anvendes. Du skal dog lægge rørene med den korrekte c-c afstand iht. Fabrikantens anvisning. Blot sikre dig at bukkeradiusen kan overholdes.
Rørene burde være med iltbarrierer når den var til radiatoren.

Kan ikke set linket til 16mm. Men hvis der er tale om 16mm alupex har den faktisk samme varmeafgivelse som 20pex med 300mm c-c. Jeg anbefaler dog c-c på 250mm med 16mm alupex.

Koala
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis