5-ben 400V til 230 v Schuko hunstik

Er der noget noget i vejen for at lave en adapter fra

en flad 5-bens 400 V stik ala det her:

https://tinyurl.com/mluvd6k

til et Schuko hunstik ala det her,

http://www.thansen.dk/camping-fritid/elartikler/stik-og-kabel-230v/schuko-hunstik/n-1040802217/pn-672534977/

ved tilslutning af en vaskemaskine?

Jeg tænker at bruge et kort stykke ledning imellem stikkene.

Er der noget noget i vejen for at lave en adapter... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
enig med fabrin, det er montørens problem at få den tilsluttet tiul den lovlige installation der er i forvejen.
og så har jeg svært ved at følge din tankegang med at et seriøst firma sender folk ud der hverken er kompetente eller ærlige ..... jeg har generelt den omvendte holding at de folk der kommer ud er kompetente og ærlige, var de ikke det så ville firmaet ikke eksistere ret længe
Skrevet af S. Fabrin på 25-03-2017 11:09
Når montøren kommer og skal installere maskinen, bliver han selvfølgelig bedt on at tilslutte til eksisterende lovlig installation, som han så gør ved at klippe schuko stikket af og montere ledningen i det stik, som du vil lave en adapter af. Om han monterer nullen yderst til venstre er hans problem. Han starter selvfølgelig maskinen for at overbevise sig om at alt er som det skal være. Løsningen med en adapter er en dårlig ide. skulle du endelig lave noget, hvor schuko stikket passer i, får du lavet en schuko stikkontakt.

Jeg håber meget du får ret, jeg skriver hvordan det gik.

Herunder er et billede af den kontakt med stik det drejer sig om. Jeg frygter den er alt for kompliceret for montøren.

 

 

Jeg kan nu ikke se hvad der skulle være kompliceret ved den. Er helt sikker på at det ikke bliver noget problem for montøren.

Søren O
Tilslutning til den viste stikkontakt med tilhørende stik også kaldet et komfurstik, hvor tilslutningenerne er præget i stikket burde være piece of cake for selv en montør fra et hvidevarehus.

fase
Det eneste der overhovedet kan være kompliceret er om han har en stikprop, men det skal der jo også bruges ved evt. adaptor. Så jeg har svært ved at se problemet. Det er naturligvis godt at være forberedt, men et citat af Piet Hein kunne være på sin plads her: "Bekymringer trækker negativ rente. de vokser sig små hvis man kan lade dem vente".

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Skrevet af ev elmand på 27-03-2017 11:04
Det eneste der overhovedet kan være kompliceret er om han har en stikprop, men det skal der jo også bruges ved evt. adaptor. Så jeg har svært ved at se problemet. Det er naturligvis godt at være forberedt, men et citat af Piet Hein kunne være på sin plads her: "Bekymringer trækker negativ rente. de vokser sig små hvis man kan lade dem vente".

Så har elektrikkeren været der og monteret, og jeg må erkende at jeg gjorde mig unødige bekymringer.

Det var godt arbejde. Særlig er jeg imponeret over at han klippede det gamle stik af og ikke lod det følge med den gamle maskine ud, en flot detalje!

Han fortalte den ældre dame at der ikke var strøm i stikkontakten, så derfor ville han ikke gøre mere ved det. Det var nok meget godt, for jeg kunne måle 230 Volt på alle 3 faser, så han ville måske være kommet til skade,

Jeg klippede det nye stik af, og satte det gamle på, så efter ca. 10 min kørte maskinen.

 

 

 

Godt at det kører nu.
Jeg forstår bare ikke, hvorfor "elektrikkeren" ikke har monteret monteret stikket. Den ældre dame har jo ikke fået den ydelse som hun har betalt for.

Søren O

Den bedste løsning er at installere en schuko stikkontakt, som er beregnet til maks 16A.. så vil det være nemt at skifte vaskemaskinen senere. En adapterledning med 5 benet stik og schuko stikdåse er fuldt lovlig og kan at bruges til 16A.


Jesper
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis