Varmegenvinding/ventilation

I forbindelse med om-/tilbygning, herunder efterisolering af tagrum skal vi have installeret et varmegenvindingssystem, men jeg er i tvivl om rørdimensioner samt dimensionering og montering af lyddæmpere og antal af samme.

Huset er på ca. 120 kvm. med fire rum, en entre samt køkken og bad. Der er fuld kælder under huset.

Jeg er i tvivl om rette dimensioner på rørene, så støj undgås. Jeg har blevet anbefalet at anvende ø160 mm rør, en anden mener, at det er lige voldsomt nok samt at man ofte går ned i dimension i forbindelse med montering af udsugninger/indblæsninger, men det må jo øge flowhastigheden og dermed øge risikoen for støj.

Planen er kun at installere anlægget i stueetagen, men så kommer der en ind fra højre og siger, at jeg også bør suge/indblæse i vaskekælderen som minimum.

Nogen der har erfaring med sådan noget - og evt. kan hjælpe med dimensionering, mod betaling naturligvis.


Søren
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
www.billigventilation.dk rådgiver gratis og sælger alt du skal bruge (til gode priser). Du giver ham en plantegning og han tegner et anlæg ind som opfylder dine krav til minimum støj.

Jeg ville tage kælderen med i samme omgang hvis kælderen bliver brugt som beboelse.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Tak for dit svar.

Jeg har tidligere fået tilbud fra billigventilation.dk, men der kom ingen tegning retur selv om jeg havde fremsendt detaljerede plantegninger - og prisen syntes ikke umiddelbart at være speciel billig.

Hvis man trækker selve Danfoss uniten med styring ud som blev foreslået, skulle der være for ca. kr. 14.000 i spirorør, overgangsstykker, lyddæmpere, hætter, skruer mv. til et vinkelhus på 120 kvm. - så er det da vist også betalt!

Kælderen anvendes ikke til beboelse.


Søren
Mon der er nogen som har erfaringer med roterende vekslere i forhold til modstrømsvekslere, fordele/ulemper?

Umiddelbart virker det som om den termiske virkningsgrad er en del lavere på anlæg med roterende veksler, om end begge typer er klassificeret som energiklasse A.

Derfor; hvorfor skulle man vælge en roterende veksler kontra en modstrømsveksler?

Søren
Fordele:
Nogle typer roterende vekslere kan overføre lidt fugt fra udsugningsluften til indblæsningsluften - dvs. er med til at undgå meget tør luft. Men det gælder altså kun nogle typer.
Ved roterende vekslere kan du undgå kondensafløb.
Roterende vekslere er knap så udsatte for tilisning.
Anlæg med roterende vekslere fylder generelt mindre (i hvert fald når vi snakker større anlæg)

Ulemper:
Temperaturvirkningsgraden er dårligere for roterende vekslere
Der er flere bevægelige dele
Tak for dit svar.

Jeg har nu talt med lidt forskellige om det, herunder flere ventilationsfolk samt ingeniører.

De mener alle, at de, på papiret, meget effektive modstrømsvekslere har nogle afgørende ulemper i forhold til roterende vekslere - og jeg har nu været ude og lytte til et anlæg med roterende veksler mht. støj... og der var absolut ingen støj... det kommer jo af setuppet mht. lyddæmpere, men lækkert var det. Det var en Flexit A2 unit - den støjede en hel del, da døren blev åbnet, men i lukket tilstand kunne man dårligt høre at anlægget var i drift.

Det pågældende firma der præsenterede uniten var i øvrigt helt gået bort fra Nilan, idet kvaliteten var alt for ringe - men de ville naturligvis gerne sælge mig lige præcist det anlæg jeg ønskede :-)

Primære ulempe ved et anlæg med modstrømsveksler er netop tørhed, hvor der efter sigende er mange med sådan et anlæg, der kommer til at døje med tørre slimhinder og kløe i øjnene - og gulve som sprækker.

Netop det at en anlæg med roterende veksler ikke har brug for et kondensafløb, tyder vel også på, at der netop ikke sker en decideret affugtning, men naturligvis suges den fugt ud af huset som pågår ved almindeligt ophold samt bad, køkken, vask mv.

De sagde også, at på papiret, er en krydsveksler mere energieffektiv, men dem der lover 95-96% varmegenvinding kun kan opfylde dette under de helt optimale forhold, altså få dage om året. Set over året mente de ikke at der kan dokumenteres forskel på energieffektiviteten - hvilket måske også kan forklare samme energiklassificering...? - hvis det da ikke kun er på strømforbruget på selve unit'en.

Nå, idet tørre slimhinder netop er en akilleshæl for en beboer i huset, tror jeg det må blive en roterende veksler som vi går efter pga. komforten - der jo netop er årsag til ønske om et ventilations-/varmegenvindingsanlæg.

Vi køber nok en større unit, idet vi så også kan få kælderen ventileret.

Søren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis