110mm Kloakrør - i Rustfri ?

Hej.

Ved opbrydning+nystøbning at køkkengulv (terrændæk), skal vi have skiftet kloakrør (føres anderledes til køkkenvask mv)

Udenfor sokkel er det plast 110mm (ca. 3 år gl). Indenfor er det sikkert støbejern (40år gl).

Nu er spg: BØR man betale den smule mere, og så investere i rustfri 110mm istedetfor de alm plast ?

(Anbefales af flere Kloakmestre - kan jeg se)....

Takker.




/ Raz100.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad vil du opnå ved at grave rustfaste rør ned under gulvet? Der er en mulighed for at der tærer hul på dem og det koster så et nyt gulv

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Plastrør bør være ganske udmærket til enfamiliehuse. Plastrør mener jeg Uponor og Wavin siger har en levetid på 100 år, hvis arbejdet udføres korrekt.
Plastrør og brønde er oftest i PVC, PE eller PP. Kommuner stiller nogle gange krav til, hvilke materialer, der må bruges. Feks godkender Københavns Kommune ikke materialer lavet i PVC eller uPVC.

Jeg beskriver, at der skal bruges stålrør i større køkkener (fast food, kantiner, industri med videre), da de bedre kan klare varmepåvirkningen fra de mængder mad, der ryger i afløbet.
Ved mindre ejendomme, beskriver jeg oftest PP.

Skriv endelig, hvis du har flere spørgsmål.

Mvh
Mikkel
Anlægsingeniør


Skrevet af <a href='https://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/40891' class='af-profile-link'>Raz100</a> på 21-03-2017 13:30
<p>Hej.</p>

<p>Ved opbrydning+nystøbning at køkkengulv (terrændæk), skal vi have skiftet kloakrør (føres anderledes til køkkenvask mv)</p>

<p>Udenfor sokkel er det plast 110mm (ca. 3 år gl). Indenfor er det sikkert støbejern (40år gl).</p>

<p>Nu er spg: BØR man betale den smule mere, og så investere i rustfri 110mm istedetfor de alm plast ?</p>

<p>(Anbefales af flere Kloakmestre - kan jeg se)....</p>

<p>Takker.</p>

Eneste fordel jeg lige kan komme på ved at bruge rustfrie rør, det er at rotter ikke kan gnave hul igennem stålrør.
De små ihærdige gnaver kan fint gnaske hul i pvc kloakrør..

Men det kan jo også være grund nok, der kommer flere og flere rotter i kloakken, og i takt med spildevandsselskaberne får nye eller renoverede hoved kloakker, trækker rotterne op i de små stikledninger.

Vi prøver igen, i morgen --

Hel enig. Mig bekendt er en af de helt store syndere ved rotteproblemer dog tørre rede-steder. Dette sker ofte ved tørre kloakledninger, der opstår, hvis kloakrør ikke er afproppet korrekt. Dette skal gøres ved hovedkloakken, så de ikke har adgang til mad fra spildevandskloakken med et dejligt tørt redested ved siden af. I takt med at hovedkloakken renoveres, bliver mange af disse redesteder forhåbentligt fjernet.

Rustfrie rør vil jeg dog stadig mene er en overdrivelse, men får man et godt tilbud, skal det da bestemt med i ens vurderinger.

Skrevet af je_ns på 21-03-2017 18:55
Eneste fordel jeg lige kan komme på ved at bruge rustfrie rør, det er at rotter ikke kan gnave hul igennem stålrør.
De små ihærdige gnaver kan fint gnaske hul i pvc kloakrør..

Men det kan jo også være grund nok, der kommer flere og flere rotter i kloakken, og i takt med spildevandsselskaberne får nye eller renoverede hoved kloakker, trækker rotterne op i de små stikledninger.
De kan nu også godt gnave hul i et rustfrit stål rør. Så det bør primært bruges til over jord hvor plastik ikke er egnet

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Annonce
Har du eksempler på rotter kan gnave i rustfrit rør ????
Synes det lyder usandsynligt !

Vi prøver igen, i morgen --
Har du eksempler på rotter kan gnave i rustfrit rør ????
Synes det lyder usandsynligt !

Vi prøver igen, i morgen --
Har du eksempler på rotter kan gnave i rustfrit rør ????
Synes det lyder usandsynligt !

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis