Fastgørelse af loftbeklædning

I mit hus fra 1954 skal jeg have udskiftet mine loftbrædder, da de ikke ser så godt ud. Det nye loft skal enten være loftbrædder/profilbrædder (igen) eller loftpaneler (foliebeklædt MDF).

Over loftbrædderne sidder der en 13 mm cellutexplade (blød "opslagstavle" MDF). Den skal væk (Cellutex er brandfarlig og ikke lovligt at bruge, hvis det havde være nybyggeri). Dernæst spredt forskalling. Den kan jeg nok ikke fjerne, for så falder isoleringen ned...

Derfor er min plan at sætte dampspærre op under den nuværende forskalling. Under dampspærren kommer der et nyt lag forskalling.

Min udfordring er at min lofthøjde ikke er så stor, så jeg vil helst nøjes med at lave den nye forskalling i 1 lag - altså højst 25 mm. Det betyder at de søm eller skruer jeg bruger til den nye loftbeklædning ikke må være for lange. Ellers går de igennem forskallingen og rammer dampspærren. Nye lofter har idag et lag isolering mellem damspærre og loftbeklædning, men det har jeg ikke plads til.

Derfor er mit spørgsmål: Hvad er de korteste søm eller skruer som kan holde enten profilbrædder eller loftpaneler? Jeg overvejer at bruge panelclips, så fastgørelsen bliver skjult (Disse clips er mest udbredt til panellofter, men kan også fåes til profilbrædder). Men igen er jeg i tvivl om, hvad de skal fastgøres med. Hovedet må jo ikke være for stort, for så kan næste brædt/panel ikke være der.

Palle Dam

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skyd! 1" stifter eller dykkere. Du har ca. 10mm gennem brædtet, og så de yderste 15mm med lim på i forskallingen. En pistol til 250,- fra Harald kan fint bruges. Virker det ikke helt, så gå op i 1 1/2" (38mm), og skyd dem så skråt i, at de ikke kommer ud på bagsiden. Prøv dig lidt frem med stumper og afskæringer.

Husk nu at der er specielle brædder til fordækt sømning. At køre baglæns og sømme i underkanten af noten på almindelige brædder, for at skjule hovederne må frarådes. Der er ikke nok bid.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!

Jeg har faktisk fornyligt købt en "Air Monty" søm/hæftepistol fra HN. Men kan man mon bruge (tykkere) søm fra andre mærker end "Air Monty" i den uden at de sætter sig fast? Er der standardmål for sømpistoler?

Som jeg skrev overvejer jeg også at bruge panelclips. Biltema sælger nogle til profilbrædder: http://www.biltema.dk/da/Byggeri/Be...000023031/

Her følger der skruer med. De er ca 15-16 mm lange (som jeg nu lige kan måle det gennem indpakningen). De må jo kunne holde, når nu de følger med.

Man kan også få panelklips til loftpaneler. F.eks i Bauhaus: https://www.bauhaus.dk/traelast/pla...oclic.html

eller Jem og Fix: http://www.jemogfix.dk/panelloft__2...er_9045546

Men der følger ikke hverken skruer eller søm med til nogle af dem. Men hvis en 15 mm skrue kan holde et profilbrædt, kan de nok også holde et tyndere loftpanel. Udfordringen er så at finde en skrue med et så lille hoved, at det ikke sidder i vejen for panelet.

Jeg har endnu ikke besluttet mig for om det skal være profilbrædder eller loftpaneler, men fordelen ved loftpanelerne er at de er tyndere end profilbrædderne - ca 10 mm mod 19 mm. Det er ikke en stor forskel, men jeg har kun ca. 210 cm til loftet, så hver en millimeter tæller.

Palle Dam

Skruer holder naturligvis langt mere end stifter. En 40 mm stift kan man ret let rykke ud med en tang hvorimod en 15 mm skrue er svær at hive ud.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Medmindre du laver decideret pladeloft (gips, OSB etc.) eler panelsystem, som du selv nævner, så er skruer total overkill. Hvis loftet river sig løs af stifterne, så er der noget galt, hvadenten det er for langt mellem forskallingen, opfugtning + manglende plads ved vægge, forkert (placeret) sømning etc. De skal rigtig nok helst være 1,6 eller 1,8, som også bliver nævnt. Profilbrædderne er ganske vist 9mm tykkere, men jeg ville tage dem alligevel af hensyn til tilgængelighed, montage og udseende. Skulle du på et senere tidspunkt lave loft i et tilstødende rum, kan paneltypen nemt være ændret eller udgået -,der ændrer profilbrædderne sig sjældent ret meget.

Hvis du skal hænge noget i loftet, skal du alligevel have fat i forskallingen som minimum, og spærfoden eller en veksel, hvis det er tungt.

Det må være en afgørelse kombineret af smag i udseende og en afvejning af hvor vigtige de 9mm er for dig.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis