Pumpe til septiktank

Hejsa

Jeg har et sommerhus, hvor jeg tænkte, at jeg fra en garage ville pumpe spildevand til septiktank. Her drejer det sig om vand fra en håndvask. Fra et annex vil jeg ligeledes pumpe spildevand til septiktank. Her drejer det sig om spildevand fra håndvask og toilet. Grunden til, at jeg nævner det er, at jeg ikke ved om der er forskel i teknikken.

Hvad er den bedste og billigste måde at gøre det på? Jeg skaffer selv gravemaskine og monterer skidtet selv. Skal jeg bruge en særlig pumpe? Skal jeg bruge nogle særlige rør? Det går op ad bakke til septiktanken, har det betydning?

Glæder mig til at høre forslag/ideer.

Mvh. Nikolaj

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der findes forskellige færdige løsninger...

Her er et pænt udvalt  LINK


Vi prøver igen, i morgen --
ahhh! Glimrende. Jeg har måske lidt svært ved at visualisere det for mig, men kunne man så lave et almindeligt toilet. Lave et hul til pumpen (man kan komme til), hvorefter alm. toilet tilsluttes pumpen og pumpen tilsluttes slange og slange føres til septiktank? Er det logikken?

Der er meget forskel på om der skal pumpes fra håndvask eller toilet. Håndvaske er næsten rent hvorimod der skal sidde knive i den til toilet vand. Det bevirker et faste dele bl.a. toilet papir bliver sønderdelt. Det er nok en fordel hvis man kunne have en væghængt. så kunne pumpen sidde i skillerum bagved. Det er så lettere at komme til at rense den, hvilken vil være nødvendig en gang imellem. Får du en til toilet så kan håndvask godt tilsluttes den samme.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
OK. Jeg havde overvejet at banke et hul i gulvet og støbe derned og lægge afløbspumpen dernede, og så lave et låg, der passer med gulvet. Det er muligt, at det er min manglende praktiske forståelse for, hvordan tingene hænger sammen. Jeg tænker dog, at toilet kommer "først". Når man trækker, så ryger vand og diverse derfra ned i afløbspumpen (der naturligvis skal være af en type, der kan klare toiletvand). Derefter pumper afløbspumpen det op i septiktank. Jeg har stadig et par spørgsmål håber nogle kan hjælpe mig med:
1) Kan jeg konstruere det som ovenfor?
2) Er det problem, at der er cirka 30 meter til septiktank og det stiger 2-3 meter?
3) Hvilken dimension rør bør jeg vælge fra pumpe til septiktank (hvor småt/stort? Hvad er tolerancerne?)
4) Skal jeg lave en "brønd", så jeg kan komme til at spule røret?

Du skal først og fremmest købe dig en afløbspumpe som du mener kan bruges. Så er der mange spørgsmål der besvarer sig selv. Du kan så se hvordan hullet mest praktisk kan laves, ligesom du kan se dimensioner på rør.

tryk her for link Så har du svar på dine spørgsmål. Jeg mener ikke det kan lade sig gøre at lave rensebrønd, da det er en slange/rør med tryk på. Så den kan ikke umiddelbrt skilles ad. Du må jo naturligvis selv tjekke priser om det er Je_ns hans link - min eller noget helt andet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ok. Min udfordring er, at jeg skal lægge kloakrør langt før jeg får købt afløbspumpe, fordi jeg får en gravemaskine på inden så længe. Snakker vi et stort pem rør 30/40/60 mm eller deciderede kloakrør fx 110 mm plastic?

Der står 22 - 32 mm på pumpe rør, den kan pumpe 100 m vandret, 5 m lodret.
Tryk her for link til en der måske passer bedre. Men det ser ud til at de er beregnet til at sidde lige bag toilet, som så skal være den type der har udløb bagud, og ikke nedad.
Der er kontraventil i den, og det betyder at pumperøret står fuld af vand, derfor skal det graves ned i frostfri dybde.7

Men prøv lige at følge link, så du kan se hvad der står, og om det er det du mener.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis